- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDe Endeavour imponeert

De Endeavour imponeert

- Advertentie -

Delen

Ze stonden er in Australië van te kijken toen James Cook met zijn Endeavour in Botany Bay voor anker ging. Als 240 jaar later een Endeavour langs de Dordtse Handelskade aan komt zeilen, imponeert de van origine Chinese opnieuw. Deze is geleverd door Euromaritiem Shipbuilding en getransformeerd tot schip bij Den Breejen Shipyard in opdracht van Navigo Maritiem.

De Endeavour is uitgerust met een Kobelt-besturingssysteem. (foto’s johan de Witte)

Robert Broer staat samen met vader Kees aan het roer van Navigo Maritiem. Tankmatch, de dienstverlenende onderneming uit Werkendam die zich gespecialiseerd heeft in het vervoer van vloeibare chemicaliën en aanverwante vloeibare producten, zorgt ervoor dat de 110 x 11,40 meter en 2552 ton grote tanker in beweging blijft.
Al acht reizen in relatief korte tijd bewijzen dat de Endeavour is warmgedraaid. Er is niets over de top; het is een chemicaliëntanker van doordachte functionaliteit: universeel inzetbaar en uitgerust met uitstekende techniek.

Rechtlijnigheid
Indien Euromaritime Shipbuilding als leverancier optreedt, Den Breejen de afbouw realiseert en projectleider Henk van Gils zijn afbouwervaring ‘installeert’ alsook de ‘chemie’ tussen partijen gaande houdt, krijg je een Endeavour die opvalt met zijn afwerking.
De rechtlijnigheid bijvoorbeeld en sjieke professie van de dubbele leidingstraat van specialist De Jong Pijpleidingen uit Sliedrecht winnen met een eerste stap op het trunkdek ons respect. Al twintig jaar vaste leverancier voor Euro Maritime Shipbuilding zijn zegt iets over kwaliteit. De afwerking krijgt aandacht, de laatste stukjes worden altijd op de millimeter pas gemaakt. De Jong buigt bochten met een numeriek gestuurde buigbank van 25 tot 168,3 uitwendig.
De Endeavour beschikt over acht gecoate centertanks en een gelijk aantal Marflex-pompen met een totale pompcapaciteit van 800 kuub per uur. Een door Pon geleverde Caterpillar (1550 pk) zorgt ervoor dat de Endeavour er geen zeilen bij hoeft te zetten. Ook de C12 voor kopschroefenergie en ladingpompen is van Pon. De twee John Deere-aggregaten komen van Dolderman.

Zicht op de rivier
Veel tijd heeft Robert Broer niet: als de auto aan dek staat, moet bij Fiwado nog gebunkerd worden. Toch even kijken wat de timmerlui van Johan de Leeuw er in de Kampers-stuurhut van gemaakt hebben: een juweel van een lessenaar. Donker hout, ovale vorm, en het gefilterd zonlicht op de bedieningspanelen maakt van deze lessenaar welhaast een plek om er te wonen ‘met zicht op de rivier’.
Patrick Hoekstra heeft er het
Kobelt-besturingssysteem geïmplementeerd. Patrick is technicus en ‘ambassadeur’ van Kobelt. Hij staat wat je noemt achter zijn product.
“Wij maken gebruik van onovertroffen bronzen bestanddelen en roestvaststaal waar mogelijk. Kobelt heeft de beste besturingssystemen, verkrijgbaar voor zowel enkel- als tweemotorige uitvoeringen. Onze kwaliteit is wereldwijd bekend en wordt ondersteund door veertig jaar ervaring. Kobelt mikt op precisie en is duurzaam, flexibel en betrouwbaar.”
‘MTS Endeavour, Barendrecht, in grote letters aangebracht door Down the River Group uit Zwijndrecht, in de Sigma-lak van PS Marine en met 2,20 meter diepgang op weg naar Ludwigshafen voor Tankmatch…dat imponeert!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -