- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTanker Vega: allrounder met lage kruiplijn

Tanker Vega: allrounder met lage kruiplijn

- Advertentie -

Delen

International Shipping Company BV heeft de tanker Vega gebouwd, die een afmeting heeft van 86 x 9,60 meter. De tanker wordt ondergebracht in Vega Shipping CV, waarvan schipper Patrick Bruinsma uit Vlaardingen de verantwoordelijke man is. Aan boord van de Vega zal hij worden bijgestaan door echtgenote annex matroos Galina.

De Vega gaat varen voor RTR Barging uit Rotterdam, een onafhankelijke tankbevrachter, die gespecialiseerd is in het transport van vloeibare (en gevaarlijke) stoffen. De totale tonnage van de vloot van RTR Barging is 35.861. Met de komst van de Vega kunnen ze daar 1.672 ton aan toevoegen.

Allrounder
“De Vega is een echte allrounder; de tanker heeft een lage kruiplijn en is geschikt voor het transport van diesel, benzine en lichte mineralen”, begint William Sakko, projectleider bij De Groot Scheepstechniek, zijn verhaal. “Met 4,20 meter is het een echt kruiplijnschip, waarmee ‘binnendoor’ naar Hamburg gevaren kan worden.”
“Op het achterdek is een speciaal autoframe op de ankerlier geplaatst, waardoor het mogelijk is een auto mee te nemen naar Hamburg. Aan boord staat een Misti-autokraan met een capaciteit van 2 ton op 15 meter.”
“De tanker beschikt over certificering Zone 2 Duitsland, waardoor er gevaren mag worden tot Brunsbüttel, bij de ingang van Kielerkanaal. De Vega is in twee uur tijd vol geballast (780 ton). Bijzonder is de door Kampers Puttershoek geleverde ballastschroefpomp die lijkt op een, overigens zeer goedwerkende, staafmixer: de schroef zit beneden, terwijl een 5 meter lange schroefas naar de motor boven loopt.”

Tip
Het door Gebr. De Jonge BV geleverde casco is gebouwd in Servië en vormt een prima basis voor de Vega. Schipper Patrick Bruinsma vertelt over ‘zijn’ schip: “Het is in mijn ogen een bijzonder mooi, compleet en compact schip geworden. De Vega beschikt over vijf tanks van blank staal met een capaciteit van 378 kuub elk. De twee ladingpompen van Kampers Pompservice hebben een capaciteit van 250 en 300 kuub oer uur.”
“Kampers leverde ook de stuurhut. De inrichting van woning en stuurhut zijn door Galina en mij op papier gezet. De woning zit tussen een particuliere en een rederijwoning in. Met andere woorden: onderhoudsvrij en sfeervol.”

(foto’s Jan Hoek)

Ik kwam via Jeroen Nobel van De Groot Scheepstechniek, die ik nog ken van het internaat, in beeld voor de Vega. Van hem kreeg ik de tip dat er een schipper voor de nieuwbouwtanker werd gezocht. Jeroen Nobel heeft in een eerder stadium het 2-draads DGSC-systeem (DeGrootShipControl) ontwikkeld. Dankzij dit systeem is ook de Vega via touchscreen visueel vanuit de stuurhut te bedienen en te controleren.”

Green Light Pumpsystem
Aan dek staat een opvallende, blauwgekleurde kast, met daarin een Green Light Pumpsystem, ontwikkeld door Hoveko in samenwerking met BITsoft. Het zogenaamde Green Light Pumpsystem is gebruiksvriendelijk en visueel een heel mooi systeem. Bediening vindt vanaf het dek plaats vanuit een explosieveilige kast. Vanaf die plaats kunnen onder andere de Cummins-generatoren, de dekwaspompen, dekverlichting en ballastpompen bediend worden. Ook zien we op dit scherm alle tankgegevens, zoals druk, temperatuur en volumes.
Wie De Groot Scheepstechniek zegt, zegt Cummins en Ballegooy. Het zal dan ook geen verwondering wekken dat het Dordtse bedrijf, naast verantwoordelijk te zijn geweest voor de complete afbouw, ook de Cummins QSK38 hoofdmotor (1200 pk bij 1800 toeren) en de Ballegooy 360 graden stuurrooster boegschroef type BSI-1000 met een 320 kW E-motor heeft geleverd.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -