In Antwerpen hebben de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits, voorzitter Philippe Maystadt van de Europese Investeringsbank en havenschepen en voorzitter van het Havenbedrijf Marc Van Peel maandagmiddag 21 november het officiële startschot gegeven voor de bouw van de tweede sluis op de Linkeroever. Het nieuwe bouwwerk is de komende jaren een van de grootste infrastructuurprojecten van Vlaanderen. De Deurganckdoksluis wordt de grootste sluis ter wereld. Ze kan in 2016 in gebruik worden genomen. Het prijskaartje bedraagt ongeveer 340 miljoen euro.
Zo gaat de sluis eruit zien.
Volgens minister Crevits is de bouw van de nieuwe sluis noodzakelijk voor een betere maritieme ontsluiting van de economische poort die de Antwerpse haven is. Voor EIB-voorzitter Maystadt zal de nieuwe sluis bijdragen tot de verdere ontplooiing van een efficiënt, multimodaal en duurzaam goederentransport, waar niet alleen de haven van Antwerpen en Vlaanderen baat bij hebben, maar ook Europa.
Deurganckdoksluis
De bouw van de Deurganckdoksluis is een van de sleutelprojecten van de Vlaamse regering en past binnen de doelstellingen van het Pact 2020. “Zelfs in tijden waar fors moet bespaard worden is een project als de tweede sluis op de Linkeroever cruciaal voor Vlaanderen. De return van een dergelijke investering vertaalt zich in een grotere maritieme, industriële en logistieke bedrijvigheid in de Waaslandhaven en een toenemende werkgelegenheid in de streek”, zegt minister Crevits. “Deze investering bevestigt het jongste rapport van het World Economic Forum ‘The Global Competitiveness Report 2011-2012’ dat de haveninfrastructuur in België tot de wereldtop rekent. Dit wordt mogelijk gemaakt door de investeringen van de Vlaamse overheid in haar havens”, aldus nog Crevits.
Betekenis voor Europa
De Haven van Antwerpen is een belangrijk knooppunt van het nieuwe EU-kernnetwerk voor transport, de ruggengraat van het TEN-T netwerk. Zeehavens vervullen een cruciale rol als logistieke centra en hebben behoefte aan efficiënte achterlandverbindingen. Hun ontwikkeling is volgens de Europese Investeringsbank essentieel om de steeds toenemende goederenvolumes te verwerken, zowel via kustvaart binnen Europa als via scheepvaart van en naar de rest van de wereld. Ook het spoor en de binnenvaart moeten een grotere rol spelen voor het vervoer van goederen naar het achterland. “Dit is een belangrijke bekommernis van de Europese Unie en is des te meer prioritair omwille van de uitdagingen op gebied van klimaat en energie”, zegt Philippe Maystadt Voorzitter van de EIB.
Noodzaak
De Antwerpse haven heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld op de Linkeroever. Met een aantal belangrijke projecten voor de boeg, zoals de verlenging van het Verrebroekdok en de ontwikkeling van de Saeftinghezone, vindt het Antwerpse Havenbedrijf een tweede maritieme toegang tot het gebied onontbeerlijk.
“De tweede sluis vormt een belangrijke sleutel voor de verdere uitbouw van onze haven op de Linkerscheldeoever”, zegt havenschepen Marc Van Peel. “Dankzij een tweede sluis en de eind vorig jaar afgeronde Scheldeverdieping bieden we als Antwerpse haven een gepast antwoord op de schaalvergroting in het scheepvaartverkeer en behouden we onze positie als de nummer twee van Europa.”
Financiering
De kostprijs van de sluis en bijkomende kosten wordt geraamd op circa 340 miljoen euro. De Europese Investeringsbank financier de helft van de totaalprijs van de constructie, met een maximum van 170 miljoen euro. Daarnaast verleent KBC Bank een krediet van 81 miljoen euro. Het resterende bedrag wordt door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en de Vlaamse regering op tafel gelegd.
Ligging
De nieuwe sluis komt aan het einde van het Deurganckdok en zal de verbinding vormen tussen de Schelde en het Waaslandkanaal. Via de sluis heeft het scheepvaartverkeer snel toegang tot alle andere dokken op de Linkeroever: het Doeldok, het Verrebroekdok, het Vrasenedok en het Noordelijk en Zuidelijk Insteekdok.
De ligging van de nieuwe sluis.
De sluis komt waar de Sint-Antoniusweg en een waterkerende dijk liggen. De waterkerende dijk verdwijnt wanneer de sluis wordt aangelegd. De Sint-Antoniusweg zal via de geplande bruggen aan de sluis nog steeds een verbindingsweg blijven.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door een tijdelijke handelsvennootschap bestaande uit vijf bedrijven: Jan De Nul, CEI-De Meyer, Betonac, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken. Op 24 oktober is het aannemersconsortium begonnen met de voorbereidende actviteiten op het terrein.
Nu wordt de bouwput uitgegraven, een werk dat tot de zomer van 2014 zal duren. Vanaf dan tot eind 2014 zal de aannemer in de weer zijn met de betonwerken. Gedurende het hele traject wordt er gewerkt aan de staalstructuren. De sluisgebouwen verrijzen vanaf het najaar van 2013 en zullen in het voorjaar van 2015 klaar zijn. De afsluitende baggerwerken zijn gepland van eind 2014 tot eind 2015, waarna de sluis begin 2016 in gebruik kan worden genomen.
De nieuwe sluis wordt gebouwd naar het ontwerp van de Berendrechtsluis, die nu nog de grootste sluis van de wereld is Ze zal net zoals haar zus 500 meter lang en 68 meter breed zijn. Doordat de nieuwe sluis met -17,80 meter TAW, dieper zal liggen dan de Berendrechtsluis, zal deze nieuwe sluis vanaf 2016 door het leven gaan als de grootste sluis ter wereld.