Het Korps landelijke politiediensten heeft zondag 20 november op diverse vaarwegen recreanten bekeurd omdat ze in strijd met de voorschriften in dichte mist het water op gingen en daar voor onveilige situaties zorgden. Binnenvaartschepen konden een aanvaring soms nauwelijks voorkomen.
De Waterpolitie van het KLPD kreeg op verschillende vaarwegen meldingen van binnenvaartschepen over kleine bootjes die in de dichte mist hun weg zochten en voor de beroepsvaart een groot gevaar vormden. Op de belangrijkste vaarwegen schrijft het Binnenvaartpolitiereglement voor dat kleine schepen in de dichte mist alleen op radar mogen varen. Kan dat niet, doordat het schip bijvoorbeeld geen radar of marifoon heeft of omdat de schipper geen radardiploma heeft, dan moet het op de dichtstbijzijnde geschikte plaats gaan stilliggen.
Bijna-aanvaring
Op de Waal werden in de omgeving van Tiel vijf schippers van visbootjes bekeurd die, zonder dat ze op radar voeren, een visstek zochten. De opvarenden van een groot duwstel kregen de schrik van hun leven toen ze plotseling een visbootje voor zich zagen opdoemen. Het was volgens de Watepolitie vooral aan het vakmanschap van de beroepsschipper te danken dat het goed ging.
De combinatie van extreem lage waterstand, dus smallere vaargeul, en de dichte mist maakte de situatie extra gevaarlijk.
Kanoërs
Op het Amsterdam-Rijnkanaal bekeurde de Waterpolitie de schippers van een kajuitjacht en een sloep die in de dichte mist niet op radar voeren. Het kajuitjacht was bovendien niet voorzien van de juiste verlichting.
Op de Noord bij Alblasserdam stelden vier kanoërs hun leven in de waagschaal door het water op te gaan. Op deze rivier werden ook nog enkele vissers met bootjes bekeurd.
Via de verkeerspost vernam de Waterpolitie dat op het Hollands Diep een schipper zijn bootje aan een grote boei had vastgemaakt omdat hij door de mist niet meer wist waar hij zat. Hij werd door Rijkswaterstaat bekeurd.
Verkeerde kanaal
In de vaargeul op de Oosterschelde bij Tholen voer een Belgisch zeiljacht in dichte mist heen en weer. Binnenvaartschepen waarschuwden elkaar over de marifoon voor het zeiljacht zonder radar. De schipper van het jacht verklaarde tegenover de Waterpolitie dat hij niet wist dat het verplicht was op radar te varen. Hij had een marifoon, een kaart en een GPS voor plaatsbepaling en dacht dat dit voldoende was. Dat de marifoon op het verkeerde kanaal stond ingesteld waardoor hij niet kon communiceren met andere schepen, was hem nog niet opgevallen.