- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwShoalbuster in ‘maritieme bakermat’

Shoalbuster in ‘maritieme bakermat’

- Advertentie -

Delen

Niet ver van de plek waar de VOC Amsterdam in 1748 van stapel liep, steelt de Coastal Voyager 27 februari de show langszij de steiger van het Scheepvaartmuseum. In deze nostalgisch maritieme ambiance onderstreept de Damen Shoalbuster 3209 face to face met de replica Amsterdam, ontwikkeling van 265 jaar scheepsbouw!
Eigenaar Acta Marine uit Den Helder gaf de eer aan mevrouw A.M.H.J. van der Ven-Scheeren, echtgenote van de voorzitter van de raad van commissarissen van Acta Marine, die begeleid door “behouden vaart voor bemanning en schip” met ferme zwaai de champagnefles aan scherven sloeg, waarvoor zij een donderend applaus van de vele gasten ontving. Overeenkomstig ‘oud en nieuw’ Hollands gebruik werd er in de Ruyterzaal van het museum een oorlam op gedronken!

Vier Shoalbusters
Geïmponeerd door dit 32,27 x 9,35 x 3,20 meter Multi Purpose Towing Vessel met een 100 tons AHT winch, 140 tm crane, 3550 hp en 50 tbp ontmoeten we aan dek kapitein Peter Ploeg, die ons verwelkomt en naar de brug loodst. Boven maken we kennis met Sinclair McWilliam, een accentloos Nederlands sprekende Schot die zeventien jaar geleden bij Acta Marine begon op de Coastal Defender. Hij staat nu als operational manager op de crew list van Acta Marine. Zijn zoon Geoffrey loopt zich als SWK warm op diverse stage-schepen. De overige bemanningsleden maken duidelijk dat werk achter een pc wel leuk is, onder voorwaarde dat die op een schip staat.

Schoenen uit bij machinist Vladimir.

“En u", vragen we kapitein Ploeg, "geen zoutwatervrees?”
“Ik vaar nu een jaar of drie bij Acta Marine en heb daarvoor lang aan het roer van grote jachten gestaan met voorkeur voor het type windjammer”, antwoordt hij. Nauwelijks kunnen we onze nieuwsgierigheid naar die voor ons onbekende wereld bedwingen, maar we komen voor de Coastal Voyager.
Damen Shipyards Hardinxveld kreeg deze Shoalbuster 3209 in opdracht, die deel uit maakte van een totale opdracht van vier Shoalbusters. Drie Shoalbusters daarvan kwamen uit de bestaande vloot van Damen Marine Services. De grote afmetingen bepaalden Gorinchem als afbouwplaats, waar projectleider Gijs Mourik de regie bij voerde. De Coastal Voyager hoort als een sterke duurzame krachtpatser op geringe diepgang onmiskenbaar bij de Shoalbuster-familie.
Het model, de machinekamer en indeling zijn vrijwel standaard, in uitvoering komen de wensen van gebruikers uit de verf. Volgens McWilliam en kapitein Ploeg: “Hier is het accent gelegd op zeer goed geïsoleerde bemanningsverblijven. In de bedieningsconsoles hier op de brug zit elke mogelijke functie onder de joysticks. Door combineren en apparatuur zo veel mogelijk uit het zicht te plaatsen hebben we een visueel rustige uitstraling.” Acta Style!

Rondje schip
De verblijven zijn fully airconditioned met slaapplaatsen voor zeven personen. Middels mooi materiaal is hier sfeer voor de bemanning gecreëerd.
We zakken af naar de machine­kamer die door machinist Vladimir Necajevas nog maar net lijkt te zijn gezeemd. Zo clean als een keuken, powered by Pon Caterpillar en Damen-inbouw zonder aanmerking, is een genoegen om te zien. De machinist steekt er boven de decibels van een generator zijn duim voor omhoog! Boordenergie wordt eveneens door twee 107 kVA Caterpillar-aggregaten gegenereerd. Hiervan eist de Heila-kraan in functie een onbescheiden deel!

Rustige uitstraling in Acta-stijl.
(foto’s Johan de Witte)

Met 220 ton brandstof in de bunkers en 40 ton drinkwater wordt de diepgang 3,30 meter. Terug aan dek steken het stuurhuis en mast met zijn vele antennes af tegen de blauwe lucht. Aan boord van zo’n nieuw schip naast de sfeer van het in 1656 gebouwde pakhuis voor de Admiraliteit van Amsterdam en op een paar scheepslengtes afstand van de Schreierstoren, is het ook voor walrotten genieten. Goede vaart, Coastal Voyager.

Acta Marine
Acta Marine is een onafhankelijke maritieme dienstverlener gevestigd in Den Helder. De firma exploiteert meer dan 41 werkschepen en verchartert wereldwijd.
Sinds 2005 zijn Rederij Waterweg en Van Stee partners binnen de Acta Marine Groep. Aanvankelijk voerden beide bedrijven hun activiteiten onder hun eigen firmanamen. Rederij Waterweg werd opgericht in 1970 door Henk de Haas, destijds in functie bij de scheepswerf van zijn familie in Maassluis. Rinus van Stee richtte in 1975 Van Stee Survey & Supply op. In 2010 zijn de bedrijven volledig samengevoegd en is Acta Marine de enige handelsnaam voor alle activiteiten.
Op basis van de rijke geschiedenis van deze voorgangers, zijn ervaring, deskundigheid en materiaal verenigd binnen Acta Marine. Met meer dan veertig jaar ervaring als werkboot-operator is Acta Marine vastbesloten om met de steun van stakeholders te blijven groeien. De medewerkers zijn de sleutel tot het succes van Acta Marine en van vitaal belang voor de reputatie van de professionele en betrouwbare dienstverlener.
Voor Damen Shipyards Hardinxveld is het de tweede Shoalbuster 3209 die gebouwd is voor Acta Marine in drie jaar tijd. Deze twee Shoalbusters maken nu deel uit van een totale Shoalbuster-vloot van vijf schepen, die ook wereldwijd in gezet worden.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -