Het reeds veel beproefde model 85 x 9,60 meter is als casco gebouwd bij Gebr. De Jonge Kladovo Shipyard Servië, wat de kwaliteit verklaart. Shipyard Trico realiseerde er in opdracht van de St. Barth Shipping VOF een type tanker van die is uitgerust voor groot en klein vaarwater. Lloyds hield voor de klasse de vinger aan de pols en Interstream zorgt dat er lading in de tanks komt.
(foto’s Johan de Witte)
“Kom”, zegt projectleider Henri Kruisinga, “we gaan kijken. Dan stel ik je voor aan de familie Bouter. We vallen in de hectiek van leveranciers in de rij, een trap die nog vastgezet moet worden in tank 4 en een EMS-elektricien wil iets weten over beveiliging van de 701 kW type S12 A2-MTPAW Mitsubishi. Natuurlijk is deze door Koedood geleverd!
Puntenlijst
“Wanneer de jongens hier naar huis gaan, vertrekken wij naar Willemstad om morgen proef te varen; dus moeten er nog even een paar aanmerkingen van de puntenlijst,” vertelt de man hier aan het roer: William Bouter. In de pauzes van aangeleverde matrassen en huisraad wordt niettemin even tijd gemaakt voor een klein interviewtje. Samen met zijn broer Daniel gaat hij de Leny runnen.
Het verhaal van vader Arie Bouter is kort en duidelijk. “Om mijn jas aan de kapstok te hangen omdat we onze tankbak en duwboot hadden verkocht, is in dit belastingklimaat not done. Zeker als William en Daniel ook nog eens verder willen ondernemen. We kwamen met Dari BV in contact die met het realiseren van deze Leny en Leny 2 – over vijf weken eveneens in de vaart – heeft bemiddeld. Beide schepen zijn uitstekend uitgerust en hebben als pré een gesloten butterwasmachineinstallatie waarvan het water wordt opgewarmd door een Heatmaster-ketel.”
Gelijkwaardig
William: ”Het zijn volkomen gelijkwaardige tankers waar het één keer meten en twee keer zagen niet alleen opschiet maar ook met de vraag ‘wat kosten er dan twee’ het budget strak houdt. Pa denkt van voor tot achter mee. De tijd is weliswaar niet florissant, ofschoon het in bouwprijs weer voordelen biedt. Wat wel of niet duur is, bepaalt wat er straks onder de streep over blijft. Afbouwen met de medewerkers van Shipyard Trico is leerzaam; er wordt met kwaliteit gewerkt en het is zeker niet ongezellig. Interessante periode.”
De Leny staat fraai in haar spanten, hier en daar is ze een beetje gemodificeerd. Shipyard Kladovo zet de slijtplaten op de juiste plek! De voormachinekameringang is in vergelijk met het vorige type van gelijke afmeting royaal. Stuurhut en accommodatie zijn door Willemsen Interieur & Scheepsbetimmering op wens flexibel ingedeeld zodat ieder zijn eigen plek heeft. Het leidingsysteem van PSI is reeds in Servië geïnstalleerd en door Trico Piping aangepast aan de twee Bornemann-pompen.
VROOAM
In de machinekameringang VROOAM’t het. Nee, nee de Mitsubishi draait nog niet, maar hier wordt het merk VROOAM-smeerolie gebruikt. Een smeerolie die verrijkt is met additieven waarmee in de motorsport een wereldkampioen gefinisht heeft en het merk in 2011 maar liefst acht keer won op 23 racecircuits! Naar verluidt is er in deze smeerolie twintig jaar ervaring gestopt die reeds twee jaar vertaald wordt voor maritieme toepassing en waarvan Sander van der Velden veel meer weet. Volgens Sander soigneert VROOAM de Mitsubishi met een duurzaamheid en vermindering van uitstoot die nieuw is in de scheepvaart.
Overigens voordat we naar boven klimmen, de vloerplaten die Dolo-Repair uit Zwijndrecht hier realiseerde, liggen er haarfijn in. Geen hoekjes, overal een radius, mooi werk. Geen speld tussen te krijgen.
(Johan de Witte)