SGP kaart ligplaatsentekort Zeeland aan

1
ligplaatsen Vlissingen
Vlissingen. (archieffoto Tekst & Toebehoren)

In Zeeland zijn te weinig ligplaatsen voor de binnenvaart. Tot die conclusie komt de SGP in Provinciale Staten. De fractie vraagt het college van Gedeputeerde Staten daarom te onderzoeken hoe extra ligplaatsen gecreëerd kunnen worden.

De afgelopen tijd heeft de SGP-Statenfractie gesproken met verschillende binnenvaartschippers en de Zeeuwse afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer. “Vooral de havens van Vlissingen en directe omgeving vormen een groot knelpunt. In de laatste tien tot twintig jaar zijn hier acht ligplaatsen voor binnenvaartschepen verdwenen.” Aldus Hans Rottier, die de vragen heeft ingediend. “Recent is daar het sluiten van de PZEM-kade (ook wel kade Edisonpark) nog bijgekomen, waardoor het tekort nog nijpender is geworden.”

Sluiseiland

De enige plaats waar binnenvaartschepen in de binnenhaven van Vlissingen nog mogen liggen, is het sluiseiland, maximaal twee schepen breed. In de praktijk blijken deze plaatsen vaak bezet door zeezandzuigers, waardoor binnenvaartschippers bij aankomst vaak geen ligplaats kunnen nemen.

De SGP-Statenfractie heeft Gedeputeerde Staten gevraagd of het weet van het Zeeuwse ligplaatsentekort en welke regels worden gehanteerd bij het afkeuren of opheffen van ligplaatsen.

PZEM-kade

Rottier wil dat het college met havenbeheerder North Sea Port gaat overleggen om iets te doen aan de te krappe wachtfaciliteiten voor binnenvaarttankers. Dat gaat om de Sloehaven – en niet om de PZEM-kade, zoals in de vragen staat vermeld en ook eerder in dit bericht stond. (Dit is op 25-3 aangepast.)

De PZEM-kade aan het Kanaal door Walcheren is afgesloten door de slechte staat van de damwand. Deze kade valt onder het beheer van de Provincie Zeeland. Daar ligt de vraag om de kade zo snel mogelijk te herstellen.

Rottier vraagt Gedeputeerde Staten om samen met Koninklijke BLN-Schuttevaer te inventariseren op welke manier er extra ligplaatsen voor de binnenvaart kunnen komen.

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Ontzettend goed dat de SGP hier aandacht aan besteed. Maar hoe kan het dat men maar niet wil luisteren naar de binnenvaart? Tenslotte stond er in deze krant in 2015 al een artikel waaruit blijkt dat de ASV hiervoor heeft gewaarschuwd: https://binnenvaartkrant.nl/asv-vreest-groter-tekort-ligplaatsen-in-terneuzen-door-bouw-sluis. Waarbij opgemerkt moet worden dat de ligplaatsproblematiek nog steeds niet echt aangepakt wordt. Ondanks de aangenomen motie zie https://www.algemeeneschippersvereeniging.nl/FlipHTML/Februari_2021/mobile/index.html#p=12 waardoor RWS mondjesmaat een klein beetje coulance toepast en kennelijk niet in staat is met andere provincies, waterschappen en havens tot betere afspraken voor schippers te komen. zie: https://www.algemeeneschippersvereeniging.nl/FlipHTML/Februari_2021/mobile/index.html#p=10

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.