- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTwee sluisdeuren voor Zeesluis IJmuiden geplaatst

Twee sluisdeuren voor Zeesluis IJmuiden geplaatst

- Advertentie -

Delen

De twee sluisdeuren van Zeesluis IJmuiden aan de kanaalzijde zitten op hun plaats. Gedurende een 4-daagse operatie zijn de stalen deuren met uiterste precisie ingevaren in de deurkas van het binnenhoofd. Het gaat om de operationele deur en de reservedeur, die geplaatst is in het zogeheten droogdok.

Het plaatsen van de roldeuren verliep in etappes. Eerst is de operationele deur, die 3.000 ton weegt, verplaatst naar de meest zuidwestelijk bolder van het binnenhoofd. Vervolgens is deze sluisdeur met grote lieren 90 graden gedraaid en in de deurkas gemanoeuvreerd.

Nadat de deur op de juiste positie lag, is de sluisdeur gekoppeld aan de bovenrolwagen, de aandrijving van de deur, en de onderrolwagen. Deze onderrolwagen zorgt ervoor dat de deur over de railbaan op de drempel van de zeesluis kan rijden bij het open en sluiten van de sluis.

Reservedeur

Twee dagen later is de reservedeur in het droogdok gebracht. Ook deze deur is met behulp van lieren gepositioneerd en tot op de vloer van het droogdok afgezonken.

Het droogdok maakt deel uit van het binnenhoofd van de zeesluis en is gesitueerd naast de deurkas. Het droogdok wordt afgesloten met de droogdokdeur. De reservedeur wordt ingezet op het moment dat er onderhoud moet worden gepleegd aan één van de operationele deuren.

Alle drie de deuren hebben om die reden hetzelfde formaat: 72 meter lang, 11 meter breed en 24 meter hoog. Zodoende zijn ze uitwisselbaar. Het droogdok kan worden drooggezet om zo de deuren in het droge te kunnen inspecteren en onderhoud eraan uit te voeren.

Testen

De komende maanden zal de werking van de deuren uitgebreid worden getest. De deuren zijn gemaakt in Zuid-Korea. In het najaar van 2018 zijn ze over zee vervoerd naar Nederland en daarna voorzien van de technische installaties.

De operationele sluisdeur aan kanaalzijde is samen met de sluisdeur aan de zeezijde dubbel waterkerend. Ze vormen daarmee een belangrijk onderdeel van de hoogwaterkering in IJmuiden. De deuren hebben ook een belangrijke functie bij het nivelleren van het waterpeil tijdens het schutten. Dit nivelleren vindt plaats via zestien schuiven in de deuren.

(

Zeesluis IJmuiden

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -