De Mazzel is nog steeds niet bevrijd uit de Franse kanalen. De spits is wel in beweging maar ondervindt nog heel veel hinder en beperkingen.
Het schip van Eric en Anja Buijsman zit sinds juni vast in Frankrijk. De kanalen en rivieren op de terugweg kampten met laag water of werden gestremd wegens werkzaamheden. Dat begon op het Canal entre Champagne et bBourgogne. Het 200 kilometer lange kanaal verbindt het Canal latéral à la Marne met de gekanaliseerde Saône.
Weer stil
“Na een sluiting van vier maanden van het Canal entre Champagne et Bourgogne ligt de boel weer stil wegens het niet vol kunnen krijgen van enkele panden door lekkage van de oevers”, schrijft Eric op 21 oktober op Facebook. “Zowel aan de Marne- als de Saonekant zijn er problemen en liggen er een aantal spitsen en de pleziervaart vast.”
De langdurige sluiting heeft ook geen goed gedaan voor de overlast door waterplanten, constateert de schipper. “Er is wel gemaaid maar sommige panden is op dit moment niet door te komen. Wij hebben bijvoorbeeld drie uur gedaan over een stuk van 3 kilometer met diverse keren de motor bijna oververhit.”
Hij schrijft verder: “Het goede nieuws is dat er in ieder geval een aantal spitsen door het kanaal gaan de komende tijd, waardoor er weer een vaargeultje zal ontstaan. Wij hopen maandagmiddag weer te kunnen beginnen.”
Geblokkeerd
Maar niets is zeker… “Na 20 uur varen op het Canal entre Champagne et Bourgogne liggen we inmiddels voor de vierde dag geblokkeerd. Hoewel wij ruimschoots van tevoren hebben aangekondigd dat wij geladen aan het kanaal zouden beginnen na de stremming, is men te laat begonnen met het op peil brengen van de leeggelopen panden.”
De scheepvaartberichten van de VNF waren veelbelovend, aldus Eric. “Het einde van de stremming en de diepgangbeperking werd aangekondigd.” Er werd wel bij vermeld dat er nogal wat waterplanten zijn en dat schippers rekening moeten houden worden met verlette tijd.
Frustrerend
“Daarna kwam het nieuws dat er een pand verderop leeg was en dat we maar een plekje moesten zoeken en men zijn uiterste best ging doen om het vol te krijgen. Dit pand zit trouwens tot de nok vol met waterplanten. Aan de noordkant van het kanaal zitten de schepen ook in moeilijkheden met te lage panden en veel waterplanten.”
De Mazzel kan door de begroeiing nog geen 2 kilometer per uur varen. “We gingen er al van uit dat we drie dagen langer over het kanaal zouden gaan doen; dus tien in plaats van zeven dagen. Wat ons nu te wachten staat is niet meer in te schatten. We kunnen de klanten die op hun lading wachten niet vertellen wanneer we aankomen, wat enorm frustrerend is.” Aldus Eric Buijsman.