Mps Anna Katharina: schoonheid op het water

0

Een naam die nieuwsgierig maakt, die eigentijds is evenals historisch. Wordt de roman bedoeld, de schrijfster, filmster of toch een dame die Wikipedia niet kent maar eenzelfde schoonheid heeft als dit mps Anna Katharina. En hoe kan het anders als het schip door Scylla gerealiseerd is, gebouwd op de Vahali Shipyard in Servië, voorzien van betimmering en comfort door Da-Capo en met de vlag van Phoenix Reisen uit Bonn de Rhein Kreuzfahrt zal verwonderen met haar charme.

Toen Johannes Zurnieden in 1973 Phoenix Reisenhttps://www.phoenixreisen.com oprichtte, was hij nog maar 23 jaar oud. Tot op de dag van vandaag is het nog steeds een familiebedrijf. Onder de honderd medewerkers op het hoofdkantoor in Bonn zijn er nog enkelen die er vanaf het eerste uur werken. Er heerst bij Phoenix een familiaire werksfeer, die de oprichter zelf als het succes van de reis­organisatie beschouwt.

Inmiddels reizen jaarlijks meer dan honderdduizend gasten met Phoenix Reisen naar vele vakantie­oorden op deze globe. Met een grote vloot rivier- en oceaan­cruisers biedt het bedrijf de keuze tussen een riviercruise van een paar dagen tot een 136 dagen durende wereldreis. Voor elk wat wils!

Cultuur kent geen Brexit

De naam, die bij Phoenix altijd begint en eindigt met een A, verraadt – evenals de theebar in English style op de kamers – dat het schip voor de Engelse markt bestemd is. Cultuur kent geen Brexit!

We spreken Robert Reitsma aan boord van het alweer zevende schip dat eigenaar Scylla realiseer­de voor Phoenix Reisen. ”Natuurlijk houden we rekening met de wensen van Phoenix. Immers: hun klanten moeten een onvergetelijke vakantie ervaren. Phoenix weet dat ze het casco en de technische uitvoering beter aan ons over kunnen laten. De uitvoering, indeling, kleur en aankleding doen we in overleg. Dat betekent smaakvol met kwaliteit ingericht.”

Deze Anna Katharina heeft 90 luxe hutten voor 180 gasten. Elke hut heeft satelliet-tv, radio, telefoon, een kluis en fraaie badkamer als ‘privé-oase’. Individueel regelbare airconditioning zorgt voor een comfortabele kamertemperatuur. Het Saturn- en het Orion-dek hebben Franse balkons in elke hut.

Een klein sport- en wellness-centrum zorgt voor het fysieke welzijn aan boord. Er is ook een kleine fitnessruimte om de conditie op peil te houden. In de sauna en het stoombad is het heerlijk ontspannen. Afkoelen kan in de schaduw op het zonnedek naast het zwembad. Vanzelfsprekend is er ook een bar, een lobby met receptie, internethoek, kapper, wasserij, kleine boetiek en een excursiebalie.

Bijzonder is deze keer dat, na de overname van Huub Duyzer en Wout Egas, Arjan de Vos en Ron van Meeteren als bedrijfsvoerders van het nieuwe Da-Capo, hun eerste schip opleveren. De kapitein kreeg op 21 juni de sleutel van de Anna Katharina tijdens de traditio­nele proefvaart, zoals gebruikelijk bij Scylla met gasten en de betrokkenen die het schip hebben gemaakt.

De kapitein kreeg van Robert Reitsma de sleutel van de Anna Katharina tijdens de traditionele proefvaart van Scylla met gasten en bouwers.

Seascape

Seascape is een naam die niets met Rijn en Donau te maken heeft maar alles met ocean cruising en reizen naar de poolregio. Scylla, dat inmiddels zo’n dertig rivierschepen heeft varen, duikt namelijk in de markt van zeecruises.

Hapag Lloyd bouwde in 1991 een 111,50 x 17 meter grote seacruiser op de Japanse Mitsubishi Shipyard in Kobe. In 2021 draagt Hapag Lloyd het schip over aan Scylla. Hiervoor is Robert Reitsma nu al betrokken bij het groot survey bij Blohm & Voss in Hamburg.

“Een grote uitdaging; veel is anders. Kijk alleen al naar wet- en regelgeving en het autonome karakter van zeevaart. Vanzelfsprekend is er ook een hospitaal met uitgebreide faciliteiten. Er is accommodatie voor 160 gasten die over zestien Zodiacs beschikken voor vaartochtjes door het poolijs.”

Met tweemaal 2.400 kW Daihatsu wil hij wel vooruit”, eindigt Robert met een lach om het idee vóór de overname eens mee te varen naar de pool om te leren waar het langs gaat!

Maar terug naar de Rijn…

Nog als een stip nadert 135 x 11,45 meter hoogwaardige techniek met moed voor de steven. De Anna Katharina wordt groter en groter. Het fraai gevormde stalen casco, in evenwicht met glas, imponeert. De crew, voortstuwingsmotoren, techniek, hydrauliek
en de nautische equipment houden deze beauty in het vaarwater.

Maar er is veel meer, zoals de 200 kilometer elektriciteitskabel, ook wel de zenuwen van het schip genoemd, en het zwembad en zonnedek, het restaurant, de sterrenkeuken, de wijn- en borrelbar, de lounge, winkel, sauna en schoonheidssalon. Vanzelfsprekend is er drinkwater en voedsel in overvloed, brandstof voor de motoren en last but not least volop ruimte voor de 180 gasten en 54 bemanningsleden.

Dan verbreekt ze het stille water en passeert als een diva, de filosoof in mijmering achterlatend. De oever breekt haar boeggolf, even later stroomt de rivier weer ongestoord.

tekst en foto’s: Johan de Witte

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.