Zaterdag 10 oktober arriveerde het ms Vanquish van Samskip bij TMA Logistics in Amsterdam. De aanloop vormde de start van een nieuwe containerlijndienst tussen de Schotse haven Grangemouth en Amsterdam.
Samskip is van oorsprong een IJslands bedrijf maar het hoofdkantoor staat tegenwoordig in Rotterdam. Dit jaar heeft het multimodale vervoersbedrijf zijn diensten op Amsterdam sterk uitgebreid. Dat past in de strategische focus van Port of Amsterdam die het shortsea- en intermodale aanbod verder wil ontwikkelen.
Brexit
Een paar maanden vóór Brexit is deze nieuwe verbinding een belangrijke stap. Er is volgens port of Amsterdam een toenemende vraag naar betrouwbare en efficiënte verbindingen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Samskip ziet een groeiende vraag vanuit de Schotse markt voor transportmogelijkheden naar continentaal Europa, onder andere voor voedsel en dranken, papier en staalproducten.
De haven van Amsterdam heeft traditioneel een sterke handelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe verbinding biedt extra mogelijkheden voor exporteurs naar en importeurs vanuit de Schotse en Noord-Engelse markten.
Meer intermodale verbindingen
De shortsea- en intermodale verbindingen zijn in de afgelopen maanden op meerdere vlakken gegroeid in de haven van Amsterdam. In augustus werd een directe railservice gelanceerd tussen Amsterdam en Duisburg en Amsterdam en Wuhan, door Samskip en Nunner Logistics. De lading die vanuit Azië richting Amsterdam wordt vervoerd, is veelal bestemd voor de Britse markt en sluit dus goed aan op de shortsea-verbindingen naar het Verenigd Koninkrijk. Naast Grangemouth zijn er ook lijndiensten richting Hull en Tilbury.
Daarnaast verwelkomde TMA Logistics ook een nieuwe lijndienst naar Noorwegen, waarmee de havens van Stavanger, Haugesund en Bergen verbonden zijn met Amsterdam.
Shortsea-netwerk
“Europa’s grootste multimodale transportbedrijf Samskip is een belangrijke strategische partner voor ons als het gaat om het creëren van nieuwe logistieke verbindingen”, vertelt Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam. “Met de verbinding naar Grangemouth zetten wij Port of Amsterdam verder op de kaart in Schotland en geven wij onze klanten meer mogelijkheden.”
“Deze nieuwe wekelijkse lijndienst past uitstekend bij onze gedeelde ambitie met TMA Logistics om ons shortsea-netwerk verder te vergroten. De internationale partnerships die wij aangaan met partijen als Forth Ports (eigenaar van de haven in Grangemouth , red.) spelen hier een faciliterende rol in.”
Grootste containerhaven van Schotland
David Besseling is hoofd van de Britse markt bij Samskip. Hij zegt: “Afgezien van het geografische voordeel voor een aantal klanten bieden wij met TMA in Amsterdam efficiënte crossdocking en intermodale achterlandverbindingen naast onze diensten vanuit Rotterdam. Het is fantastisch om te zien hoe onze klanten ons steunen om deze mogelijkheden verder uit te breiden voor de Schotse markt. De tweede wekelijkse afvaart via Grangemouth zal de overall shortsea-dienst op Schotland verder versterken en klanten in staat stellen om hun carbon footprint te verbeteren en meer trailerconversie mogelijk maken.” Grangemouth is Schotlands grootste containerhaven.