Bij Thecla Bodewes Shipyards in Kampen is donderdag 25 juli de Vertom Lisa gedoopt en te water gelaten. Het schip van 7.280 dwt is ontworpen voor diesel-elektrische voortstuwing. De Lisa Vertom is de zesde coaster in een reeks van twaalf Labrax-schepen die Thecla Bodwes Shipyards bouwt voor de Nederlandse Vertom Group. De thuishaven is Rotterdam.
Vier generatorsets
Het aandrijfsysteem bestaat uit vier generatorsets. Die minimaliseren het energieverbruik, dringen de uitstoot van broeikasgassen terug en verlagen de totale onderhoudskosten. “Met alle eisen die tegenwoordig aan schepen worden gesteld, loopt de Labrax-serie nu al vooruit op wat de toekomst zal brengen”, zegt nieuwbouwkapitein Roderick Kamphuizen van de in Rhoon gevestigde Vertom Group.
“Tegelijkertijd maken de ongelooflijke brandstofbesparingen het een schoon schip. Dit bespaart ons niet alleen veel in termen van uitstoot, maar ook in termen van operationele kosten. Een nieuwbouw is altijd leuk om op te varen, maar de Labrax 7280 is nog specialer dan conventionele schepen.”
Nederlands product
“Het is nieuw, het is modern, het is hightech”, aldus Kamphuizen. “Het is een Nederlands product waar we trots op zijn. Bovendien varen de schepen zeer stabiel en snel in verhouding tot het gebruikte vermogen. Het is echt een positief verhaal op alle fronten”.
De feestelijke ceremonie op 25 juli werd bijgewoond door vertegenwoordigers en medewerkers van zowel Vertom Group als Thecla Bodewes Shipyards, samen met familie, vrienden, leveranciers, onderaannemers en relaties die hebben bijgedragen aan het project.
Na de oplevering in oktober zal de Vertom Lisa zich bij de vijf zusterschepen voegen: Vertom Patty, Vertom Cyta, Vertom Tomma, Vertom Anne Marit en Vertom Anette. De Labrax 7280-schepen zijn 118,60 meter lang en 14,30 meter breed.