Voortaan zijn op de website van haven Amsterdam de aankomst en vertrektijden van de riviercruise te volgen. Daarmee is Amsterdam een van de eersten in Europa die deze mogelijkheid biedt.
Touringcar maatschappijen,taxi’s, gidsen, leveranciers van brandstoffen, water en servicebedrijven en touroperators kunnen op de site terecht voor informatie. Rederijen kunnen hun reserveringen digitaal doen. Haven Amsterdam bood al langer informatie van aankomst en vertrek van zeeschepen en zeecruise. Nu is daar de riviercruise aan toegevoegd. Op de website staat ook handige informatie zoals ligplaatskaartjes en parkeervoorzieningen in de omgeving. Voor de rederijen is er de mogelijkheid om digitaal te reserveren.
Passagiers
De afgelopen 2 jaar waren er circa 1000 riviercruise schepen die Amsterdam bezochten.
Voor 2010 is de verwachting dat er circa 1150 riviercruise schepen Amsterdam zullen aandoen. Het aantal passagiers is mede door de steeds grotere schepen gegroeid.
Groei
Zo hebben er vorig jaar 233.766 passagiers met de riviercruise Amsterdam bezocht. Dit aantal overstijgt de zeecruise die vorig jaar 181.548 passagiers naar Amsterdam bracht. De passagiers van de riviercruise besteden circa 45 miljoen euro in Nederland. De verwachting is dat dit jaar de riviercruise een groei van circa 15% doormaakt. Bijna alle ligplaatsen zijn gesitueerd in de nabijheid van het centraal Station dus goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De nieuwe informatie is te vinden op www.portofamsterdam.nl, scheepvaart, rivercruise
Slimme haven
Haven Amsterdam wil een slimme haven zijn met als kern duurzame groei. Groei die banen en inkomsten oplevert en zuinig met beschikbare ruimte omgaat. Groei zonder aantasting van de kwaliteit van water, bodem en lucht. Groei waarmee inwoners van Amsterdam het havengebied nog meer gaan waarderen als interessant en aantrekkelijk. Dit wil Haven Amsterdam bereiken door intensieve samenwerking met partners in het bedrijfsleven, stad en regio.