River ‘ontspringt’ in Plock

0

Met een knipoog naar de titel en het tijdstip ervan moeten we terug naar 2007, toen de families Pols-Mourik aan VeKa opdracht gaven om een River van 125 meter te bouwen en op 15 september 2008 in Rotterdam te leveren. Een bestaande tekening werd volwassen en groeide van 110 naar 125 meter. Rinus Pols ging een paar keer naar Polen om de vinger aan de pols te houden, ofschoon het zijn vijfde reeds was vanuit Plock. Op 22 augustus, drie weken eerder dan gepland, liep het casco voor de vof River Ouderkerk Rotterdam binnen.

Het mts River is het eerste 125-meterschip van Shipyard Plock. (foto Johan de Witte)De River was een eerste 125 meter van de Shipyard Plock, die hiermee zijn eigen capaciteit van 110 meter vergrootte. Op zo’n 100 kilometer afstand van de werf is het uit twee secties bestaande casco samengesteld. Scheepsbouw op een werf die een puntgaaf casco met gewenste aanpassingen op tijd aflevert geeft de ondernemer voldoening.

Accenten
Gestraald en gecoat – plus met de leidingstraat al aan dek – kwam de River bij VeKa voor de wal. Rinus Pols: “Over de inbouw hebben we met VeKa goede afspraken gemaakt, waarbij de installatie-equipement grotendeels was vastgelegd. Het verloop ervan liep volgens plan, de kwaliteit is goed.”
Voor Rinus Pols is een schip afbouwen gezien zijn ervaring een één-twee-drietje. Ware het niet dat ieders overweging, aanpak, idee net even anders ligt, zodat een schip ondanks de uniformiteit van het casco, toch weer uniek wordt.
Pols heeft accenten aangebracht die de uitdaging niet schromen. De uitvoering van dek, machinekamer, stuurhut en het gezellig-praktisch chique comfort van het interieur zijn kenmerken van de River.
Scheepsinterieurbouw Johan De Leeuw manifesteert zich met klasse in de verblijven. Zijn medewerkers konden het karwei drie weken voor de opleverdatum afronden. “Na dertig jaar heb je aan ‘een half timmermansoog’ genoeg en weet je wat opdrachtgevers graag willen. Simpel kan je niks maken, dat wordt niet gezien als kwaliteit vandaag de dag. In zo’n lessenaar zitten bijvoorbeeld alle elementen van het vak, maar ook fantasie. Het is een samenspel tussen, timmerman, elektriciens en leveranciers.”

Mts Ranger
Het mts Ranger hebben de families Pols na vierenhalf jaar, zo’n 480 reizen en nog wat ligdagen inmiddels verkocht. Zowel in het vlak als de zij zat geen deukje en boven water zat het schip nog voor jaren in de lak. Een compliment voor de kapiteins en hun crew. Rinus Pols; “Betrouwbare medewerkers, met koers op duurzaamheid en vooruitgang.”
Het schip vaart nu met de naam CT Brussels. Terug naar de River, die een Pon Caterpillar 3516 van 2028 pk als voortstuwing heeft, alsook een door De Ruyter geleverde Cummins QSK19 voor de ladingpompen en kopschroefenergie. Eveneens van De Ruyter zijn een QSK 6.7 en een Perkins voor boordenergie geïnstalleerd.
De tanker heeft twaalf tanks en een gelijk aantal deepwell-pompen. Hoveko installeerde Saab-meetapparatuur. Interstream is de charteraar voor wie de River al enige reizen achter de rug heeft.
De River is ontsprongen in Plock; gekanaliseerd door VeKa Werkendam.

(Johan de Witte)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.