Tenax gebouwd voor standvastige Fries

0

Tenax staat in het Latijns voor standvastig en volhardend. Dat is een naam die volgens Petra Sjoerdsma uitstekend past bij haar Friese echtgenoot Doeke. Derhalve is het een prima naam van hun nieuwe, bij Blonk Maritiem in Krimpen aan den IJssel afgebouwde, beunschip van het model Morgenster.

Op alle fronten is gebruik gemaakt van goed en degelijk materiaal. (Jan Hoek)Petra en Doeke Sjoerdsma uit Koudum kochten het op de Russische werf Rybinsk gebouwde casco bij De Waardt Morgenster en gaven de afbouw in de vertrouwde handen van Wim Blonk van Blonk Maritiem. De Tenax is een mooi, vrij luxe beunschip geworden, waarbij duidelijk rekening is gehouden met de wensen van de eigenaren. Dat betekent ook een moderne, sfeervolle woning, want Petra en Doeke hebben bewust geen woning aan de wal; ze wonen liever aan boord van hun schip. Na de verkoop van de vorige Tenax zitten ze al ruim twee jaar aan de wal en het enige wat ze nu willen, is varen met hun nieuwe beunschip.

Vrouwelijke matroos
“Ik heb bijna altijd zand, steen en ander bouwmateriaal gevaren. Anderhalf jaar heb ik containers vervoerd, maar dat is niet mijn ding”, aldus de beunschipper. Hendrik Sjoerdsma, de vader van Doeke, voer op een Tenax. In mei 1989 kocht hij voor zichzelf een kempenaar uit de vaart, gaf zijn schip eveneens de naam Tenax en zette een advertentie in de krant waarin hij een vrouwelijke matroos zocht. Petra reageerde met succes op de advertentie, werd in het najaar van 1989 aangenomen als matroos en is nooit meer vertrokken. Doeke en Petra zijn inmiddels dertien jaar getrouwd. Beiden zijn in het bezit van de nodige patenten en de voormalige matroos is gepromoveerd tot mede-eigenaar.
De kempenaar werd opgevolgd door een 900 tonner, die is afgebouwd bij Buijs. In 2000 kocht het echtpaar hun vorige, bij Koedood afgebouwde, Tenax van 70 x 8,20, waarvan het casco ook van de Russische werf in Rybinsk afkomstig is en waarmee ze vanaf eind januari 2001 zes jaar lang zouden gaan varen. Dat schip is verkocht om plaats te maken voor hun nieuwe Tenax en vaart nu verder onder de naam Zefiros.

Probleemloze motor

De nieuwe Tenax is van het type Morgenster en het vijfde beunschip in de serie. Eerder werden onder andere de Meteoor, de Pelser (een zelflader/-losser) en de Morgenster afgebouwd. Het 1844 ton metende beunschip is 86 x 9,50 meter en heeft een diepgang van 3,22 meter.
De voortstuwing wordt verzorgd door een Mitsubishi van 1278 pk bij 1600 toeren. Doeke Sjoerdsma zegt over die keuze: “Ik ben verslaafd aan dat merk. Het is onze vierde Mitsubishi waarvan er twee door Koedood Dieselservice zijn geleverd en het is een probleemloze motor; op de vorige Tenax heeft de motor zonder mankeren 15.000 uur gedraaid. Eenmaal per jaar laat ik de motor nakijken en dat blijkt meer dan voldoende. Buiten mijzelf komt alleen Koedood aan mijn motor. Op het gebied van communicatie hebben we nu alles aan boord; een heel verschil met onze kempenaar, waarop we het eerste jaar zelfs zonder telefoon hebben gevaren.” (foto Jan Hoek)
De ruiminhoud is 1238 kubieke meter. De pompkamers voor en achter zijn nagenoeg hetzelfde. Het ballastsysteem bestaat uit drie pompen achter: een dekwas-, ballast- en schroefpomp en voor: een dekwas- en een ballastpomp om snel water te zetten (1200 kuub per uur) en een injector voor het nazuigen en een schroefpomp.

Blonk Maritiem
Over de afbouw vertellen Doeke en Petra Sjoerdsma: “We kregen de naam van Wim Blonk door van een kennis, die goede ervaringen met hem had. We hebben de afbouw, na een aantal oriënterende gesprekken met hem, in zijn handen gelegd en dat is een goede keus gebleken. We kijken terug op een geweldige tijd en daarbij is scheepswerf Buijs een schitterende locatie om af te bouwen.”
Voor Wim Blonk van Blonk Maritiem uit Krimpen aan den IJssel is de Tenax het eerste beunschip dat onder zijn regie is afgebouwd. Wel heeft de hoofdaannemer van afbouwprojecten al tal van andere type schepen afgebouwd. “Ik ben betrokken geweest bij de bouw van onder andere de Lansingh, de Oostenwind – net als de Tenax afgebouwd bij Blonk Maritiem en nu varend onder de naam Sento – een compleet schip bij Poppen in Zwartsluis, een gedeeltelijke afbouw bij machinefabriek Govert Smits en verder was ik betrokken bij de ingrijpende verbouwing van de Princess.”
(foto Jan Hoek)“Tijdens de eerste gesprekken ben ik vooral adviserend bezig, maar uiteindelijk heeft de schipper altijd het laatste woord hoe het uitgevoerd gaat worden. We leggen de prioriteiten waar nodig, zoals op de Tenax het pompsysteem, en ook hier heeft de schipper een duidelijke inbreng. Het uiteindelijke resultaat moet een schip zijn dat geheel conform de wensen van de schipper is afgebouwd, waarbij altijd gebruik wordt gemaakt van goed en degelijk materiaal. Alle partijen zijn van mening dat dit bij het beunschip Tenax uitstekend gelukt is.”

Spuitzand
De Tenax heeft een goede geladen proefvaart achter de rug met zand van zand- en grindhandel Ad de Waardt uit Swifterbant. Voor deze bevrachter hebben Doeke en Petra Sjoerdsma ook met hun vorige schip veel spuitzand vervoerd op en rond het IJsselmeer. Waar ze in deze wat mindere tijd met hun nieuwe beunschip te vinden zijn, is nog niet duidelijk. Eigenaar Doeke heeft in het verleden bijna nog nooit zonder werk gezeten en dat zal hem in de toekomst waarschijnlijk ook niet zo gauw gebeuren. Hij is immers, op zijn Latijns gezegd, nogal ‘tenax’.

(Jan Hoek)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.