- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRensenDriessen Shipbuilding trapt 2022 af met de bouw van tien innovatieve semi-autonome...

RensenDriessen Shipbuilding trapt 2022 af met de bouw van tien innovatieve semi-autonome schepen met Seafar-technologie

- Advertentie -

Delen

RensenDriessen Shipbuilding heeft vrijdag 21 januari de start aangekondigd van de bouw van tien semi-autonome schepen. Klantgesprekken begonnen in juni 2021, waarbij de route werd verkend om semi-autonome schepen te bouwen met in-house ontwikkelde Seafar-technologie.

Met het oog op diversificatie van de vloot heeft de opdrachtgever besloten om deze schepen, geschikt voor zowel droge lading als containers, in de vaart te nemen met de best beschikbare innovatieve technologie voor zowel duurzaamheid als automatisering. De schepen worden uitgerust met een hybride voortstuwing. De klant, een Belgische eigenaar, bedacht het concept van de semi-autonome schepen en noemde ze ‘River Drones’.

Nieuwe generatie duurzame schepen

“Vanuit een Seafar Control Center worden de schepen veilig door het water geleid. Optimale scheepsprestaties worden bereikt door een verlengde navigatietijd en geoptimaliseerde efficiëntie van de bemanningstijd. Dit is een eerste stap in wat volgens ons de toekomst is”, zegt Wim Driessen, eigenaar van RensenDriessen Shipbuilding. “De bouw van de eerste drie casco’s is net begonnen in China en deze arriveren in het tweede kwartaal van 2022 in Nederland. De zeven resterende casco’s volgen in 2022.”

De 106 meter lange schepen zullen worden afgebouwd door Asto Shipyard in Nederland, in samenwerking met verschillende partners. De schepen worden voortgestuwd door twee nieuwe Equadrives voorzien van straalbuizen van VerhaarOmega. De Equadrives worden aangedreven door twee Mitsubishi-generatorsets geleverd door Koedood Marine Group. Koedood Marine Group heeft onlangs een EU Stage V-certificering gekregen voor deze generatorsets. Werkina heeft de opdracht gekregen om alle elektronica in te bouwen.

“De ‘River Drones’ vertegenwoordigen een nieuwe generatie duurzame schepen. We kijken ernaar uit om dit project de komende maanden verder te ontwikkelen en willen onze opdrachtgever bedanken voor de opdracht en het vertrouwen in RensenDriessen Shipbuilding”, besluit Driessen.


RensenDriessen is een in de binnenvaart gespecialiseerd ontwerper, bouwer en makelaar van schepen. “Opgericht in 1980 in Zwijndrecht Nederland bouwen wij al meer dan vier decennia schepen. Met tot nu toe 1.100 gebouwde schepen blijven we toegewijd aan het optimaal bedienen van de klantvraag door het leveren van toekomstbestendige schepen.”

Gelegen aan de Bergsche Maas in Nederland is Asto Shipyard een allround scheepsbouwbedrijf, gericht op scheepsbouw, reparatie en onderhoud.

Seafar NV is een onafhankelijk scheepsmanagementbedrijf dat diensten aanbiedt om onbemande en bemanningsgereducerende schepen te exploiteren voor scheepseigenaren en rederijen. “Via ons Control Center ondersteunen en sturen we geautomatiseerde schepen aan, met de nadruk op efficiënte en veilige operaties.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -