De voor Triade Shipping, in opdracht van Galle & Roodhart Scheepsbouw, bij Asto Shipyard afgebouwde, 4.350 ton metende rvs-tanker Atlantis is een spraakmakend binnenvaartschip geworden. Zo zijn de spanten aan de binnenkant geplaatst, wat niet alleen zorgt voor een besparing van 40 ton staal, maar ook voor een glad en daardoor veilig dek zonder hinderlijke ‘drempels’.
Het schip heeft een afmeting van 125 x 14,20 meter en beschikt over elf RVS-tanks van 380 kuub, waarin in principe elf verschillende ladingen vervoerd kunnen worden. Twee FlexTunnels zorgen ervoor dat er bij extreem laagwater zoveel mogelijk water bij de schroeven komt.
Dankzij het compleet nieuwe ontwerp van de tanker kan de Atlantis verrassend meer tonnen vloeibare chemicaliën vervoeren dan een tanker met de traditionele afmeting van 135 x 11,45 meter. Om het in de woorden van Mark Roodhart te zeggen: “De kenmerken op diepgang zijn uniek.”
Oog voor detail
Mark Roodhart van Galle & Roodhart Scheepsbouw is dan ook bijzonder trots op de oplevering binnen een week van de unieke tankers Atlantis voor Triade Shipping en de Inspiration voor SLK Shipping. De twee casco’s kwamen op 14 februari vanuit het Chinese Nantong gezamenlijk aan in Rotterdam. Zusterschepen, waarvan de Inspiration van staal is en de Atlantis van rvs.
“Waar tankers met een afmeting van 135 x 11,45 meter op 1,20 meter bijna 403 ton vervoeren is dat bij ons nieuwe ontwerp 529 ton en op 1,40 meter respectievelijk 684 en 849 ton, op 1,80 meter 1.254 en 1.500 ton en op 2,50 meter 2.250 en 2.650 ton”, aldus Mark Roodhart. “Nico van de Geer van Triade Shipping was nauw betrokken bij het ontwerp van de tanker. Toen wij het met hem over het idee van de spanten aan de binnenkant hadden, zag hij het praktische voordeel ervan en ging hij gelijk mee met het plan.”
“De kenmerken op diepgang zijn uniek”
Waar tijdens de doopplechtigheid op de reling van de Inspiration van SLK Shipping een bord hing met daarop naast de logo’s van Galle & Roodhart Scheepsbouw en Asto Shipyard de tekst “kwaliteit door vriendschap”, is dat bord nu ook geplaatst op de reling van de Atlantis. Een garantie voor de eigenaren van de Atlantis dat er aan boord sprake is van hoge kwaliteit en het oog gericht op detail zichtbaar is.
Opvallend is het zeer vele rvs aan boord. Tussen Mark Roodhart en Asto-directeur Karst van der Wiel is er bijna dagelijks contact, hetgeen zorgt voor een perfecte samenwerking. Over het contact met Nico van de Geer zegt Van der Wiel: “Een persoon die heel goed weet wat hij wil. Hij heeft niet voor niets het schip mede ontworpen. Hij was tijdens de afbouwperiode heel realistisch en relaxed, maar op z’n tijd ook kritisch. Het is altijd fijn afbouwen met een betrokken eigenaar, die heel goed weet waarover hij het heeft.”
Omgekeerd dek
De bouw van de Atlantis is niet de eerste samenwerking tussen de familie Roodhart en Nico van de Geer. Laatstgenoemde zegt daarover: “Ik ken Marcel Roodhart al sinds de jaren 90, met de verlenging en de bouw van een nieuw achterschip voor de tanker Vallesia. Een tanker waarop ik twintig jaar heb gevaren. Wat later kwam het contact met zijn zoon Mark, onder meer met de afbouw van de rvs-tanker Spera in 2019.”
“Met Asto Shipyard was deze afbouw wel een eerste kennismaking en die is echt bijzonder prettig verlopen. Het schip zat helemaal in mijn hoofd en ik was dan ook elke dag van de afbouw aanwezig. Ik ben opgegroeid in de sleep- en duwvaart, was betrokken bij de ombouw van een enkelwandige naar een dubbelwandige tanker en bij de bouw van diverse rvs-nieuwbouwtankers.”
“De door het milieu steeds meer wisselende waterstanden speelden een belangrijk rol bij het ontwerp van het afwijkende casco. Samen met Galle & Roodhart hebben we het nieuwe (laagwater)ontwerp gemaakt, inclusief het ‘omgekeerde’ dek, ontwikkelingen die mede zijn voortgekomen uit het werken met de Spera.”
Triade Shipping
Vorig jaar werd op initiatief van Nico van de Geer samen met Robin van Wijk en Hendrik Jansen Triade Shipping opgericht. Hendrik en Robin zijn twee vrienden die door Van de Geer van de droge lading naar de chemische ladingen overstapten.
Zij zeggen daarover: “We waren bij de droge lading het eeuwig onderhandelen over de vracht een beetje beu. Het vervoer van chemische ladingen vinden we een stuk avontuurlijker; je komt sowieso op veel meer verschillende bestemmingen. We hebben met de oprichting van Triade Shipping onze krachten en kennis gebundeld en zorgen met elkaar voor het duurzaam transporteren van een breed scala aan vloeibare chemische ladingen.” De vloot bestaat uit de chemicaliëntankers Spera, Voyage, Odyssey en Atlantis.
Wie de betekenis van Triade opzoekt, zal constateren dat er diverse betekenissen zijn, namelijk Chinese maffia, drie goddelijke verschijningen en drie-eenheid. Hoewel het casco uit China komt, valt de eerste optie direct af, met de tweede optie is het drietal weliswaar vereerd, maar de enige echte betekenis is volgens Nico, Hendrik en Robin toch echt de drie-eenheid.
“Wat ons krachtig maakt, is de onderlinge samenwerking, de uitzonderlijke expertise en de doelgerichtheid. Tankmatch zorgt er dagelijks voor dat wij actief aan de slag kunnen op diverse waterwegen met het transporteren van diverse ladingen. Samen zorgen we ervoor dat dit in korte lijnen, veilig, duurzaam, kwalitatief en doelgericht verloopt.”
“Wij zien ons dan ook meer dan een dienstverlener, namelijk een partner in transport op de cruciale routes van het ARAG-gebied, de Rijn en zijrivieren.” Was getekend: Nico van de Geer, Hendrik Jansen en Robin van Wijk van Triade Shipping.