- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRensenDriessen vertaalt nieuwbouwconcept naar deepsea-markt

RensenDriessen vertaalt nieuwbouwconcept naar deepsea-markt

- Advertentie -

Delen

RensenDriessen Shipbuilding & Shipbrokers zet een belangrijke stap in de deepsea-markt met de bemiddeling van twee LNG-tankers van 20.000 m³. De zeegaande dual fuel-schepen voldoen aan de IMO Tier III-emissienormen en worden gebouwd op een werf in China. De oplevering staat gepland voor 2027.

Dit project markeert een nieuw hoofdstuk voor het bedrijf uit Zwijndrecht, dat bekendstaat om zijn expertise in de binnenvaart. Met meer dan veertig jaar ervaring in ontwerp, bouw en bemiddeling van binnenschepen past RensenDriessen nu zijn ‘Best of Both Worlds’-model toe op deepsea-schepen. Dit betekent kostenefficiënte nieuwbouw in Azië gecombineerd met Nederlandse maritieme kennis, klantbegeleiding en projectmanagement.

De schepen worden 160 meter lang en 25 meter breed met een ontworpen vaarsnelheid van 15,5 knopen. De tankers zijn uitgerust met WINGD LNG dual fuel-motoren en iCER-emissiereductietechnologie.

De juiste werf voor elk project

Als werfonafhankelijke scheepsbouwer en bemiddelaar heeft RensenDriessen contacten met tot meer dan vijftig werven in China. Voor LNG-tankers beschikken niet alle werven over de benodigde capaciteit voor hooggespecialiseerde tanksystemen, waardoor nauwkeurige selectie cruciaal is, vertelt Wim Driessen.

De managing partner zegt: “Dit is meer dan alleen een transactie. Het is een volgende stap in onze ontwikkeling als bemiddelingspartner met een Europees hart en wereldwijde slagkracht. We hebben een solide trackrecord in de bouw van schepen in China en weten hoe we elk project aan de juiste werf koppelen. Met onze intrede in zowel de shortsea- als deepsea-markten, creëren we nieuwe kansen voor rederijen die betaalbaarheid, kwaliteit en flexibiliteit willen combineren.”

LCO2-tanker

De schepen worden gebouwd voor een niet nader genoemde, Noord-Europese reder die actief is in het transport en de distributie van LNG. Het snijden van het eerste staal voor het eerste schip staat half juni gepland. Oplevering volgt in april 2027. Voor het tweede schip zal het eerste staal over circa vier maanden worden gesneden, met oplevering in september 2027.

De tankers zullen zowel in Azië als Europa gaan varen. Parallel hieraan heeft RensenDriessen ook een LCO₂-tanker in bestelling in China, die in Noordwest-Europa zal worden ingezet voor de afvoer van vloeibaar, afgevangen CO₂.

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -