Als we aan boord gaan van het mts Antibes krijgen we meteen die klik die je slechts zo af en toe bij een nieuw schip ervaart. Een 135 meter lange functionaliteit die je niet vaak op één-en-hetzelfde schip tegenkomt. En meteen nadat we het interview met Mario en Bianca Braeckman-Hellebosch beginnen komt daar nog een tweede klik bij. Het is een gezellig ondernemend koppel dat ondanks alle drukte ruimschoots tijd voor ons inruimt.
Mario en Bianca behoren tot de jongste generaties van hun families die gerelateerd zijn aan de binnenvaart. Met hun patenten en enthousiasme voor het ondernemerschap kunnen Mario en Bianca elkaar absoluut niet beconcurreren. Op hun visitekaartjes prijkt naast hun familienamen ook de naam Marbia Shipping bvba, de onderneming die tevens eigenaar is van mts Almeria.
Almeria
Als we met hen het zakelijk pad doornemen dat ze tot nu toe hebben bewandeld, tekenen wij succes en vooral respect op. Nadat ze elkaar het jawoord gaven, deden ze dat iets later ook nog eens tegenover de notaris. Dat was toen zij hun naam plaatsten onder de koopovereenkomst van het ex-mts Visurgia van Phs van Ommeren dat op dat moment was omgebouwd en ingeschreven als vrachtschip van 1.529 ton, een schip van 86 x 9,50 meter. Met die ‘eerste’ Almeria hebben ze bijna vijf jaar een diversiteit aan reizen in hun journaal bijgeschreven. Daarbij bepaalden vooral de Boven-Rijn en Neckar de boventoon maar tussendoor werd er ook met veel plezier voor Wenen geladen.
De tweeling Jonas en Thomas stak goedkeurend hun duim op naar hun broer. (foto Hans Heiligers)
En zoals dat vaker voorkomt breekt er toch ook bij Mario en Bianca een moment aan waarop ze zich afvragen of het maken van veel verre reizen nog wel strookt met het perspectief van hun toekomst. Vergeet niet dat ze ondertussen de trotse ouders zijn van een tweeling: Jonas en Thomas. Ze verkopen hun eerste Almeria en verblijven een jaartje aan de wal. Dat geeft hen alle tijd om zich te oriënteren op hun voorgenomen nieuwbouwplannen. Weloverwogen wordt er gekozen voor de tankvaart en het is Veka in Werkendam dat hen in 2005 het nieuwe mts Almeria levert. “Het is een geweldig schip waar ik vaak en met veel genoegen op vaar”, zegt Braeckman.
Vakantie
Ondertussen hield hij niettemin de markt in de gaten en had hij een oog laten vallen op één van de veertien casco’s die vorig jaar maart met het ponton Blue Marlin voor Veka werden afgeleverd. Uiteindelijk in augustus vorig jaar hakten Mario en Bianca tijdens hun vakantie in Frankrijk de knoop door en besloten met Peter Versluis in onderhandeling te gaan voor hun tweede nieuwbouw.
Toen ze hem belden, bleek dat Versluis 20 minuten verderop in Antibes van zijn vakantie genoot. Hij nodigde direct Mario, Bianca en hun drie zonen uit voor een gezellige dag aan boord van zijn schip waar later op de dag de deal werd beklonken. We hoeven daarom geen uitleg meer te geven over de naam van het schip.
Wel dat het een schip is geworden dat zeer hoge ogen zou gooien in de jaarlijkse verkiezing van de mooist opgeleverde schepen. Maar die verkiezing bestaat nog niet. Het is veelzijdig en geavanceerd type C-tankschip dat kan worden ingezet voor vervoer van minerale producten en lichte chemie. De enorme bunkergiek zegt ons dat de Antibes niet slechts als transportschip dient maar dat het met zijn achttien tanks, dubbele leidingen (getraced) en eigen verwarmingssysteem eveneens kan worden ingezet voor bunkering. Het schip is gestraald en staat zowel buiten als binnen superieur in de verf.
Superploeg
Tijdens ons interview krijgt Bianca Braeckman-Hellebosch hardop en onverbloemd alle complimenten van Mario voor de wijze waarop zij het achterschip heeft ingedeeld en ingericht. Ze heeft uiteindelijk een goed doordachte tekening ingeleverd voor de wijze waarop drie woningen zijn gebouwd die alle hun eigen ingang en privacy hebben en van daaruit via het dek of het stuurhuis zijn te bereiken. Er is een woning voor de bemanning, een kapiteinswoning en een ruime woning voor de familie.
Een hoofdprijs voor iedereen die aan het schip heeft gewerkt. (foto Hans Hieligers)
De uitvoering en inrichting van het stuurhuis verdient de hoofdprijs en die willen Mario en Bianca eveneens geven aan alle medewerkers die onder aanvoering van projectleider Jan de Vries aan het schip hebben gewerkt. “Een superploeg die in weer en wind hun werk uitstekend hebben gedaan.” Natuurlijk poseren ze graag voor onze camera.
Op paaszaterdag lag het mts Antibes – en ook het mts Almeria – feestelijk afgemeerd voor het kantoor van Veka. Familie, vrienden en relaties die voor de doop nog een kijkje aan boord kwamen nemen zullen geen moeite hebben met onze beschrijving van het schip. Volgens Peter Versluis was het op de middag van de doop in Antibes 21 graden; in Werkendam kwam de meter niet boven de 4 graden.
Aalmoezenier Bernard van Welzenes bezorgde het gezelschap op de kade veel warmte met de manier waarop hij de doop begeleidde. e tweeling Jonas en Thomas (10) keek samen met hun vader vanaf het voordek hoe Mathias Braeckman (6) samen met zijn moeder het schip doopte. Na de aansporing van Van Welzenes (“Mathias, ram hem er tegenaan”) gaf de fles zich in één maal gewonnen. Over de reling gingen twee duimen omhoog van de tweeling als ode aan hun broertje beneden. Naast de overledenen van de familie werd op deze paaszaterdag ook Pater Machar Verhaeghe herdacht. Daarna volgde de zegenwens die besloten werd met “volaan vooruit”.
De officiële overdracht van het schip vond onder toezicht van alle gasten even later plaats in De Waterman.
(Hans Heiligers)