De Rehoboth II heeft wegens de economische malaise een jaar wachtkamer aan de palen bij Markerink achter de rug. Op het moment dat de afbouworders hier en daar wat opdroogden en het vervoer weer ging groeien, besloot Scheepvaartbedrijf Kleine BV om begin dit jaar te starten met de afbouw van een schip dat zich onderscheidt in uitvoering. Concordia Shipyards BV leverde het casco vanuit China en Markerink realiseerde het tot een modern kanaalschip onder regie van Wim Kleine.
We komen bij Wim Kleine aan boord tijdens het laden van ‘schredderschrott’ voor Kehl. Zijn 135 meter Rehoboth is leeg in Keulen en heeft nog geen nieuwe lading. Vanwege een wolk regen die in de Rijn is terechtgekomen, wordt er vandaag in het raam van vraag en aanbod weer eens gestoeid met de vrachtprijs. De telefoon maakt overuren! “Soms win je, soms verlies je; dat hoort erbij.”
Dochter Janita – nog in studie voor haar maritieme carrière – zet koffie. Anna Haringsma, de female stuurman – al vier jaar op de loonlijst bij Scheepvaartbedrijf Kleine – houdt de ijk voorop in gaten. 2,45 meldt ze: verhalen! Een Sygo-
ladingmeter moet nog worden ingevoerd en neemt het volgende reis van haar over. De ABC wordt gestart, spudpalen omhoog en een ‘tikkie’ vooruit. Voordat de kraanmeester de brand in zijn sjekkie kan steken, ligt vak 10 in zijn bereik en kan hij verder.
Beursgraadmeter
Alweer rinkelt de telefoon; het gaat over bevrachting, bemanning, privé, service, bank of boekhouder en altijd weer de Pegel Kaub als ‘beursgraadmeter’. Ondernemen vanuit het stuurhuis vergt vandaag de dag wat minder fysieke inspanning, ofschoon de geestelijke nogal eens op de proef wordt gesteld.
Wim Kleine wisselde de schoolbank wat graag voor het voordek. Varen is zijn leven! Ofschoon het aantal schepen dat hij reeds bezat ook zijn handelsgeest bewijst. Transactie schuwt hij niet. ‘Negatief’ staat niet in zijn woordenboek. Durf en ondernemingsgeest hebben hem geen windeieren gelegd. Hij is lid van de ChristenUnie, Binnenvaartpanel CDA, CBOB, BVB, bestuurslid van Koninklijke Schuttevaer (IJsseldelta) en zat in de EUBO-commissie. Lobbyen voor de scheepvaart, discussie in en buiten de stuurhut. “Meepraten over je toekomst vind ik heel belangrijk.” Wim roest niet vast op materiaal, evenmin in zijn mening. Hij is altijd in beweging en heeft van de Rehoboth II een goed uitgeruste ‘kruiplijner op hoog niveau’ gemaakt. We laten hem aan ‘t woord!
(foto’s Johan de Witte)
“Met Concordia Shipyards kan ik door een deur. Sinds 2003 hebben we diverse zaken tot stand gebracht. In 2005 was er een grote vraag naar een compleet 135 meter-schip met spudpalen en luiken op de markt. Concordia had een casco en ik liet het bij Markerink in Tolkamer afbouwen. Vertrouwd adres, waar je kunt inbouwen met een open calculatie. Omdat ze kunnen repareren, zijn het ook uitstekende afbouwers. Ervaring steken ze in uitvoering. Wessels uit Haren Ems, Firma Oechies voor al het elektrisch en van Wijk Werkendam horen daarbij.”
Opnieuw gelukt
“Deze eerste 135 is verkocht; er volgde een andere en daarna kwam Chris Kornet van Concordia met het idee om een laag-kruiplijn-schip te bouwen. Ik had wat wensen, waaronder een flexibel opgestelde ABC-dieselmotor, aanpassing aan de brug en dubbele boegschroefinstallatie (de huidige Fortissimo). Er volgde een kopie hiervan en dat werd de Panta Rhei.”
“Uiteindelijk kregen we het idee dit type middenschip tot 3,90 te verhogen en de stuurhut die voor de woning zakt te vergroten, waarbij de kruiplijn zonder ballast rond 5 meter kwam te liggen. Dat is bij deze Rehoboth opnieuw gelukt. Zelf denk ik dat bij een diepgang van 2,50 de hoogte van krap 4 meter ideaal is voor zijrivieren. Omdat het Dortmund-Eemskanaal en het Mittellandkanaal nog niet geheel zijn uitgebouwd, hebben we een Van Wijk 16 duim geplaatst waarmee 2000 kuub per uur geballast kan worden en elke brug het nakijken heeft.”
Toekomstvisie
We gaan zelf nog even op inspectie voor wat foto’s en dalen af naar een verrassend ingedeelde woning, die met een centraal opgestelde keuken een zeer ruimtelijke indruk geeft. Leuke details maken het bijzonder.
Het decibellenrapport vermeldt in de slaapkamers en woning 53 tot 57 dB. Natuurlijk staat de in het zwart gespoten ABC op flexibels. Een ‘joekel’ van een demper tackelt zijn compressieslag. De Rehoboth II is al voorbij voor hij opvalt!
Scheepvaartbedrijf Kleine is al jaren een erkend leerbedrijf voor de binnenvaart. Sinds 1995 heeft Kleine Nederlands personeel in dienst, omdat hij er vanuit gaat dat buitenlandse werknemers vrijwel nooit opvolgers worden van de huidige scheepvaartondernemers.
Dat toekomstvisie en je voor opvolgers inzetten tijd en geld kost, is voor Wim Kleine geen probleem.
(Johan de Witte)