- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Copenhagen + MGT Thruster = groen

Mts Copenhagen + MGT Thruster = groen

- Advertentie -

Delen

Aan het casco van een ‘Kaap Green Tanker’ zit geen kilo overbodig ijzer. De kracht zit in constructie. Het scherpe voorschip heeft een bijlsteven, het onderwater-achterschip een praammodel. De voortstuwing is dieselelektrisch, in combinatie met door Maritima Green Technology ontwikkelde permanent magneet-elektromotoren. Deze MGT Thruster bezit unieke eigenschappen die voor milieu en portemonnee winst opleveren.

♦ Lees ook ‘Green Award bij doop Copenhagen’

Maritima Green Technology (MGT) is opgericht door Scheepswerven Bodewes in Hasselt en De Kaap in Meppel. Aan het roer staat Thecla Bodewes. Bekend met reparatie, verbouw- en nieuwbouwprojecten van binnenvaart, kust- en zeevaart participeert MGT in innovatie- en ontwikkelingsprojecten. Het accent hierbij ligt op duurzaam gebruik van energie, waarbij milieutechnisch en economisch winst wordt behaald.

Eén van de eerste projecten is de 360 graden draaibare MGT Thruster. Deze voortstuwingsunit bestaat uit een slank stroomlichaam (pod) met schroef in een straalbuis. De MGT Thruster is voorzien van twee permanent magneet-elektromotoren in lijn, geïntegreerd in de pod.
Het ontwerp is zeer compact. De schroefas is tevens de as van de elektromotoren. Hierbij ontbreken tandwiel-overbrengingen. Slechts de energiekabel wordt vanuit het schip de unit ingevoerd. Doordat er geen overbrengingsverliezen zijn, is het rendement 98,5 procent!

D&A Eprop-systeem
De MGT Thruster is er in de versies 750 kW (2 x 375) en 1000 kW (2 x 500). De Copenhagen heeft de lichte versie, die wordt gevoed door het elektronisch gestuurde D&A Eprop-systeem van D&A Electric uit Ridderkerk. Dit systeem vertaalt de dynamiek van waterstroming om het schip in een variërende vermogensvraag.

 

Een kijkje onder de spiegel van het mts Copenhagen naar de plek voor de voortstuwingsmodules. (foto Johan de Witte)

Bij dieseldirecte voortstuwing wordt, om deze variatie het hoofd te kunnen bieden, het ontwerppunt van de schroef niet op het hoogste rendement uitgelegd, waardoor het gemiddelde rendement van de schroef afneemt. Bij de D&A Eprop-installatie is dit niet noodzakelijk en dit heeft een hoger rendement als gevolg.
De omgevingsdynamiek speelt een sterke rol. Bijvoorbeeld; ingeval zich weinig water onder de bodem bevindt, neemt de versnelling van het water toe en past het toerental van de schroef zich hier op aan, zodat de gevraagde energie 100 procent blijft staan.
Naarmate de snelheid bij wegvaren toeneemt vermeerdert het toerental. De helling van een rivier heeft eveneens invloed op het toerental.
Een dieseldirecte voortstuwing kan hier niet op anticiperen. D&A electric heeft de software van het D&A Eprop ten aanzien van omgevingsdynamiek een uniek zelfreagerend vermogen gegeven.
“Ervaring met de, inmiddels vier, varende Eprop-systemen leert dat een brandstofbesparing van tussen de 30 en 38 procent wordt behaald”, aldus Jeroen van Tilborg van D&A Electric.

De Kaap
Het zijn bedrijfsleider Sietse van der Woude, het Bodewes-team en onderaannemers die dit geoptimaliseerde 110 x 11,45 meter en 3800 kuub grote mts Copenhagen hebben gebouwd in opdracht van de firma B.V. GMS. Met Van der Woude in dialoog over ‘De Kaap-kwaliteit’ met betrekking tot de Copenhagen rollen er een paar overige ontwerpen uit de koker waarmee de werf zich de laatste jaren onderscheidde. Van der Woude: “Buiten de particuliere koppelverbanden en duwbakken voor Chemgas hebben we voor het Amsterdamse Rondvaartbedrijf Lovers de eerste rondvaartboot zonder schadelijke uitstoot gerealiseerd. De Nemo H2 is speciaal ontworpen en gebouwd voor het varen op waterstof en produceert geen stank, lawaai of CO2. Het vlaggenschip van de Amsterdamse binnenstad!”
“De dieselelektrische aangedreven Paris Etoile is een varend visitekaartje voor onze werf in de Franse hoofdstad. Het is een schoonheid naast haar conventionele ‘zusje’ en heeft 38 procent minder verbruik.”

Op de werf werd een pod geshowd, zoals die op de Copenhagen is toegepast voor de voortstuwing. (foto De Binnenvaartkrant)

“Terug naar de Copenhagen, die door vier C18 Caterpillar-aggregaten wordt voorzien van energie. Het schip heeft tien ladingtanks en een gelijk aantal Marflex-deepwellpompen in aangepaste kruiphoogte (98 centimeter boven dek). Het voor twee partijen dubbele leidingwerk is van PSI. Er zijn acht ballasttanks met elk een ejector om snel te kunnen ballasten.
Met overzakbare stuurhut is de kruiphoogte 4,30 meter. Hiervoor heeft de dubbele bodem onder het woninggedeelte – paviljoenmodel over de gehele scheepsbreedte – minimale hoogte. MTS Copenhagen is door de VT gecharterd en is een ijzersterke!

Zakenvrouw van het Jaar
Als telg van een bekende scheepsbouwersfamilie is Thecla Bodewes eerder dit jaar uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar. Daarmee is ze een bekende Nederlander geworden. Ze liep vroeger nooit achter trends aan. Zeilen, hockey en een tien voor rekenen waen haar ding. Er zat en zit durf in haar karakter.
Na haar opleiding HTS Scheepsbouw in Haarlem tussen tien mannen, van wie er negen de jachtbouw kozen, ging zij voor acht jaar bij Bureau Veritas werken. In 1998 nam zij de scheepswerven over van haar vader.
Naast directeur van Scheepswerf De Kaap in Meppel is ze dat ook bij Bodewes Hasselt en Maritima Green Technology (MGT) in Meppel.
“De verkiezing was een eer en ik gebruik het als een podium om innovaties onder de aandacht te brengen. Als Bodewes werven zetten we er onze maritieme trots mee op de kaart. Lichte, sterke en groene schepen bouwen is wat we doen.”
Met het research- en ontwikkelingsbedrijf Maritima Green Technology wordt reeds twee jaar volop gewerkt aan de LNG-gasmotor. Volgens de moeder van drie kinderen, eveneens geboeid door Bèta-techniek: een doorbraak in schoner varen.
“Haar jongens”, zoals Thecla Bodewes haar medewerkers noemt, realiseerden met de installatie van onder andere zelf geëngineerde podthrusters een groene Copenhagen, in overeenkomst met de gelijknamige stad die beschouwd wordt als de meest milieuvriendelijke. Naast haar gezin zit er bij Thecla Bodewes scheepvaart in haar hart!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -