- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPSD’ers willen Oosterschelde naar Vlissingen halen

PSD’ers willen Oosterschelde naar Vlissingen halen

- Advertentie -

Delen

Er is een actie gestart om de vroegere veerboot Oosterschelde terug te halen naar Vlissingen. De Werkgroep PSDnet.nl wil het ruim tachtig jaar oude schip zo redden en een nieuwe toekomst te geven.   

De veerboot Oosterschelde werd in 1933 gebouwd voor de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD). Tegenwoordig ligt het schip in Zwolle. De huidige eigenaar wil ervan af en is bereid de Oosterschelde tegen een redelijke prijs te verkopen.

De bedoeling van de Werkgroep PSDnet.nl is om de Oosterschelde terug naar Vlissingen te halen. Een ligplaats in de Dokhaven is al toegezegd door de gemeente. Nu moeten nog investeerders gevonden worden, bijvoorbeeld horeca-uitbaters die de als restaurantschip ingerichte Oosterschelde willen gebruiken.

 

Scheepswerf De Schelde

De Dokhaven in de binnenstad van Vlissingen was jarenlang de thuisbasis van scheepswerf De Schelde en is letterlijk de geboortegrond van de veerboot. Recent zijn de Scheldekraan en het Dokje van Perry gerestaureerd en een projectontwikkelaar is bezig met diverse woningen op het terrein.

Bijna niets in Zeeland herinnert nog aan de PSD. De laatste autoveerdiensten werden in 2003 opgeheven en diverse veerboten zijn verkocht aan het buitenland. De Oosterschelde is volgens de werkgroep zeer exemplarisch voor het provinciale veerbedrijf. ‘Enerzijds vertoont het schip gelijkenissen met de stoomboten van weleer, anderzijds is het een moderne veerboot met dieselmotor en gebouwd op het vervoer van auto’s. Daarnaast staat de Oosterschelde symbool voor de Vlissingse scheepsbouw, als resultaat van lokaal vakmanschap uit de jaren ‘30.’

 

De Oosterschelde ligt nu in Zwolle. (foto's PSDnet)
De Oosterschelde ligt nu in Zwolle. (foto’s PSDnet)

Eenmalige kans

Bijna alle historische kenmerken zijn anno 2015 nog aanwezig op het schip, zoals de teakhouten dekken en salons, de elektrische systemen, de reddingssloepen en in de machinekamer staat een unieke nog werkende Schelde-Sulzer-dieselmotor. ‘Het behoud van de Oosterschelde is een bijzondere en waarschijnlijk eenmalige kans om in Zeeland de vergeten geschiedenis van de Zeeuwse veerdiensten tastbaar te maken.’

‘Zeeland bestond voor de aanleg van de Deltawerken, een brug en een tunnel uit verschillende eilanden. De provinciale veerdiensten waren de belangrijkste schakel in het verkeer tussen de eilanden en de rest van Nederland.’

 

Bed & Breakfast

De Oosterschelde is momenteel ingericht als restaurantschip. Ook in Vlissingen zou het schip die functie kunnen vervullen. ‘Dit maakt het voor horecaondernemers makkelijk om op een sfeervolle locatie hun zaak te beginnen. Daarnaast zou het schip ook goed kunnen dienen als bed & breakfast: overnachtingen in authentieke hutten in de Vlissingse binnenstad. Ook is er genoeg ruimte om een museum in te richten over het schip en de Zeeuwse veerdiensten in samenwerkingen met Vlissingse stichtingen’, aldus Werkgroep PSD.nl.

Mensen die suggesties hebben of willen bijdragen aan de redding van de Oosterschelde, kunnen mailen naar [email protected]. Meer informatie is te vinden op www.PSDnet.nl.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -