PSD-veerboot Koningin Emma keert terug naar Zeeland

0
Zo moet de Koning Emma er straks bij liggen in Vlissingen. (compositiefoto PSDnet.nl)

De PSD-veerboot Koningin Emma keert terug naar Zeeland. Het schip werd in 1933 voor de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) gebouwd op scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Als het aan de initiatiefnemers van PSDnet.nl ligt, krijgt de Emma een ligplaats in het Scheldekwartier in Vlissingen.

De afgelopen maanden lag het schip te koop in Scheveningen en hebben we ons ingezet voor het behoud. PSDnet.nl heeft investeerders gevonden die met liefde voor de historie het schip een nieuwe bestemming willen geven, onder meer als een bed & breakfast. Daarnaast biedt het fraaie schip met een open autodek van 248 m² genoeg ruimte voor kleinschalige horeca.

Scheldekwartier

De initiatiefnemers hebben de gemeente Vlissingen verzocht een ligplaats in het Scheldekwartier te creëren. Ze zijn hoopvol: “De gemeente heeft hierin een meer dan positieve grondhouding getoond en heeft het verzoek in behandeling genomen.” PSDnet.nl denkt dat het historische schip Koningin Emma nergens beter tot haar recht zal komen dan in het Scheldekwartier in Vlissingen.

Het hedendaagse Scheldekwartier is de plaats waar de Koningin Emma in 1933 gebouwd werd. Het schip zal daar geflankeerd worden door diverse gebouwen van scheepswerf Kon. Mij. de Schelde, de torenkraan, stoomkraan Schelde 38 en het dok  van Perry, waar vroeger diverse PSD-schepen voor onderhoud afmeerden.

De laatste jaren heeft de Koningin Emma onder de naam Estrella als sportvissersschip gevaren vanuit Scheveningen. Ook werd het schip jaarlijks gebruikt als Pakjesboot tijdens de Sinterklaasintocht in de Hofstad, een enkele maal ook voor de landelijke intocht. (foto PSDnet.nl)

Terug op eigen kracht

Binnen enkele weken keert de 88-jarige oude dame op eigen kracht terug naar de Zeeuwse wateren. De binnenkomst van de PSD-boot zal goed te zien zijn vanaf de Boulevard van Vlissingen, de plek waar in 2003 en 2004  de laatste PSD-dubbeldekkers werden uitgezwaaid.

De Koningin Emma zal na terugkomst eerst gerestaureerd en gerenoveerd worden. Dit gaat gebeuren bij Scheepswerf Reimerswaal in Vlissingen-Oost, die het project mede ondersteunt. De historische elementen uit 1933 zullen in oude luister worden teruggebracht. Zoals de salon eerste klasse. Overige nu verlaten ruimtes op het schip worden omgebouwd tot luxe B&B-kamers voor overnachtingen.

Historisch belang

PSDnet.nl heeft een interactief beeldverhaal gemaakt over de historie van het schip, het oudste nog varende schip gebouwd door De Schelde. De Koningin Emma heeft belangrijke rollen gespeeld voor Zeeland. Als gevorderde mijnenlegger van de Koninklijke Marine, onder vuur tijdens de meidagen van 1940, als de enige nog operationele veerboot gedurende de Tweede Wereldoorlog, als hulpschip tijdens de Watersnoodramp en als werk- en accommodatieschip voor de Deltawerken.

De Koningin Emma heeft een lengte van 58 meter en was als motorschip zeer modern in 1933. Door de bouw van de Zeelandbrug in 1965 werd de Emma niet veel later overbodig als veerboot. Na de PSD-dienst werd de Emma verbouwd tot bordeel in Rotterdam. Halverwege de jaren 70 kwam de Koningin Emma als Estrella in de vaart als sportvissersschip vanuit Scheveningen. Die rol vervulde ze tot eind 2020.

Jarenlang meerden veerboten van de Provinciale Stoombootdiensten af in het Dok van Perry voor onderhoud. Vanaf de jaren 50 werden de veerboten te groot voor het dok. Op de foto de voorganger van ms Koningin Emma: ss Zeeuwsch-Vlaanderen. (foto Zeeuws Archief)

PSDnet.nl

Onder de vlag van PSDnet.nl zetten Arjan van Gelder, Anders Hoendervanger, Ricardo van Liere en Martien Stapper zich sinds het vertrek van de laatste PSD-veerboten in voor het behoud van het vergeten PSD-erfgoed. In rap tempo werden de herinneringen aan de Zeeuwse veerdiensten uitgewist. De laatste veerboten werden verkocht en zijn inmiddels voor een deel gesloopt.

“Het nieuws dat de Koningin Emma (58 meter lengte) terugkeert naar Zeeland vinden wij dan ook fantastisch. Eindelijk krijgt Zeeland een volwaardige herinnering aan de verdwenen veerdiensten. Wij zijn dan ook dankbaar voor alle medewerking tot nu toe van de gemeente Vlissingen, Ria Geluk (Platform Maritiem Erfgoed Zeeland) en anderen die dit mogelijk maken. PSDnet.nl denkt nog na (in samenspraak met de investeerders) over manieren om dit bijzondere erfgoed toegankelijk te maken. Bijvoorbeeld door het organiseren van rondleidingen aan boord

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.