De toekomst van de Waterbus is veiliggesteld. De Provinciale Staten van Zuid-Holland besluiten dat lijn 20 (Dordrecht-Rotterdam) en lijn 22 (Papendrecht-Dordrecht-Zwijndrecht) behouden blijven. Daarmee blijft het openbaar vervoer over water in de regio Rotterdam en de Drechtsteden beschikbaar voor zo’n 90 procent van de reizigers.
Vervoerder Aqualiner kampte de afgelopen jaren met forse verliezen door gestegen kosten en het trage herstel na de coronapandemie. Om een faillissement te voorkomen, is gezocht naar een oplossing die het grootste deel van de 1,3 miljoen jaarlijkse reizigers kan blijven bedienen.
Lijn 23 verdwijnt
De drukste routes blijven volledig in de vaart, maar voor de overige verbindingen verandert er veel. Lijn 21 (Rotterdam-Kinderdijk) gaat verder als commerciële verbinding. De vervoerder kan die inzetten op momenten met veel toeristen. Inwoners van Kinderdijk kunnen daarbij blijven reizen tegen het huidige OV-tarief. Lijn 23 (Dordrecht-Sliedrecht) verdwijnt. Volgens de provincie wordt die nauwelijks gebruikt door de aanwezigheid van goede bus-, trein- en fietsverbindingen.
Tegelijkertijd gaat de provincie bekijken hoe het bestaande busnetwerk kan worden uitgebreid en waar extra deelfietsen in de regio nodig zijn. De resultaten van dat onderzoek worden begin 2026 verwacht.
Miljoenensteun
Om tijd te kopen investeerde de provincie eerder dit jaar nog 3,1 miljoen euro in de Waterbus. Samen met eerdere steun was dat het maximale bedrag dat wettelijk mogelijk is. Volgens gedeputeerde Frederik Zevenbergen (mobiliteit) restte er daardoor weinig keuze. Hij zegt: “Het is de mooiste vorm van openbaar vervoer die er is, maar ook een dure vorm. Ook al betekent het dat we pijnlijke keuzes moeten maken, is het dus enorm fijn dat de Waterbus voor meer dan een miljoen reizigers kan blijven bestaan.”