Nadat Leefwerf De Biesbosch en het Binnenvaartmuseum de handen ineensloegen om vijf ligplaatsen in het Wantij te realiseren, nam de gemeenteraad van Dordrecht een motie aan om dat mogelijk te maken. Die “geeft ons de steun om de afmeervoorzieningen aan te kopen, vandaar dat we vandaag de voorlopige koopovereenkomst met de Waterbus tekenen”, zei Teun Muller vrijdag 27 augustus bij de feestelijke deal. Hij is voorzitter van Leefwerf De Biesbosch.
Maarten Gombert, directeur van Waterbus, zei bij die gelegenheid: “Hoewel wij stoppen als exploitant van de Waterbus, juichen wij dit initiatief toe. Het zou betekenen dat onze afmeervoorzieningen een duurzame toekomst tegemoet gaan. Ik heb begrepen dat er een subsidie is aangevraagd bij de provincie om alles te restaureren. Het mes snijdt aan twee kanten: wij hebben een goede bestemming gevonden en voor de Leefwerf en het Binnenvaartmuseum ontstaat er ruimte om tot de volledige omvang te groeien.”
Noodzakelijk
Jos Hubens van het Binnenvaartmuseum beaamde dat: “Hoewel nog onduidelijk is hoe fase 2 van de Leefwerf eruit zal komen te zien, zijn de afmeervoorzieningen noodzakelijk om de ligplaatsen voor historische schepen te realiseren.”
De locatie waar de afmeervoorzieningen van de Waterbus nu liggen, is een acceptabel alternatief indien de ligplaatsen niet allemaal bij het Binnenvaartmuseum kunnen worden gerealiseerd. Teun Muller: “Natuurlijk willen wij de ligplaatsen zoveel mogelijk gekoppeld aan de ontvangstponton bij de René Siegfried, zodat de historische schepen niet alleen als model te bewonderen zijn, maar ook in het echt. Het is echter nog onduidelijk of de projectontwikkelaar hieraan mee wil werken. Het schijnt dat hij een ontwikkelclaim heeft voor de noordelijke oevers van het Wantij op de Stadswerven. De huidige locatie ligt buiten het ontwikkelclaimgebied en dus durven wij het aan om de afmeervoorzieningen aan te schaffen omdat er een plan B is.”
Varende monumenten
Jos Hubens reageert: “Helaas vreest de projectontwikkelaar voor waardedaling van het vastgoed als er historische schepen liggen in het Wantij. Uiteraard zien wij dit anders: historische schepen als de Veerdienst 3 en de Hugo zijn prachtige varende monumenten. De omgeving wordt juist verrijkt door het Binnenvaartmuseum.”
“We begrijpen uiteraard wel dat de projectontwikkelaar geen partyboten en riviercruises voor de kade wil. Dat zou het uitzicht inderdaad belemmeren en voor overlast kunnen zorgen. Maar daar is geen sprake van in dit geval. Het gaat om het behoud van zeer unieke historische binnenvaartschepen.”
Mooier maken
Leefwerf De Biesbosch en het Binnenvaartmuseum hebben nog geen reactie ontvangen van het college over de uitvoering van de motie. Teun Muller: “Maar wij hebben er alle vertrouwen in dat de gemeenteraad ons wederom zal steunen. En wij willen dit gebied alleen maar mooier maken voor het publiek, de stad en de natuur. Zo willen wij graag met de gemeente kijken waar drijvend groen kan worden geplaatst en hoe wij in de toekomst mooie maritieme evenementen kunnen organiseren.”
Vreugde na het ondertekenen van de koopovereenkomst bij vlnr Teun Muller (Leefwerf De Biesbosch), Maarten Gombert (Waterbus), Jos Hubens (Binnenvaartmuseum) en Elio Barone (Leefwerf De Biesbosch) op de Veerdienst 3 bij de nachtsteiger van de Waterbus. (foto Leefwerf De Biesbosch)