- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAqualiner dankzij nieuwe schepen in beeld bij kapiteins

Aqualiner dankzij nieuwe schepen in beeld bij kapiteins

- Advertentie -

Delen

Aqualiner vervangt de komende tijd veel van zijn Waterbussen door elektrisch en hybride aangedreven vaartuigen. Dat wekt belangstelling bij kapiteins uit de binnenvaart die willen solliciteren, merkt operationeel manager Pieter Bijl nu al.

“Sowieso is het werken met nieuw materiaal fijn, maar ook het werken met nieuwe technieken aan boord spreekt kapiteins aan. De meeste kapiteins hebben veel interesse in techniek – en ze hebben er ook aardig wat verstand van”, weet Pieter Bijl.

Aqualiner Group

In Nederland voert Waterbus sinds 1 januari 2022 de concessie uit voor het openbaar vervoer over water binnen de Drechtsteden en tussen de Drechtsteden en Rotterdam. Het eerste jaar gebeurde dat onder de vlag van Blue Amigo. Na een aandelentransactie eind 2022 verkregen Damen Shipyards Group en Purus Marine (DPL) de meerderheid. Sindsdien is Aqualiner Group het moederbedrijf. In België is Dewaterbus actief in en rond Antwerpen.

Bijl werd vorig jaar gevraagd om operationeel manager te worden bij Waterbus Nederland. Die functie vervulde hij ook bij de vorige concessiehouder Aquabus. Hij gelooft in Waterbus en is ervan overtuigd dat OV over water in het algemeen een zonnige toekomst heeft. “Ik denk dat er nog veel meer verbindingen mogelijk zijn. Nederland Waterland, er is eigenlijk nog veel te weinig vervoer over water. Van personen en van lading. Ook om de wegen te ontlasten. Als er meer reizigers met de Waterbus gaan, scheelt dat heel veel auto’s die dagelijks de steden inrijden.”

Elektrische schepen

Aqualiner investeert flink de komende tijd. Onder meer in nieuwe schepen. Waterbus gaat stapsgewijs over op een compleet nieuwe vloot, vertelt Bijl. “Waaronder drie schepen die 100 procent elektrisch varen. Die gaan hier voor de Drechtsteden varen. Plus nog zes hybride aangedreven schepen, voor de diensten op Rotterdam en Kinderdijk.”

De drie elektrische schepen zijn, net als de zes hybride, door aandeelhouder Damen gebouwd. Dat gebeurde op de eigen werf in Turkije. Inmiddels zijn ze in Nederland en wordt er volop getest.Onder meer met de laadinfrastructuur. “Ze gaan tussen vier haltes in Zwijn­drecht, Dordrecht en Papendrecht varen. ‘s Nachts worden de batterijen volgeladen en bij halte Papendrecht laden de schepen kort bij.”

De dienstregeling wordt binnenkort uitgebreid. Door corona en personeelstekort was die noodgedwongen afgeschaald. “Heel vervelend en in het verleden ging het mis als mensen voor niets op een ponton op hun Waterbus stonden te wachten, die niet kwam. Dat trachten we nu te voorkomen. Belangrijk is dat je betrouwbaar bent. Door het aanpassen van de dienstregeling varen we minder, maar reizigers kunnen erop rekenen dat we komen en dat we hen goed informeren als er iets gebeurd is waardoor hij later komt. Ze moeten op tijd op school of werk komen, en er dus van op aan kunnen.”

Kapiteins gezocht

“Vanaf april, als we van de winter- naar de zomerdienstregeling overschakelen, doen we een kleine opschaling. Daarmee gaan we de goede kant op. Maar ik vertel niets nieuws als ik zeg dat het lastig is voldoende personeel te vinden. Vooral kapiteins kunnen we nog goed gebruiken.”

Iedereen zoekt goede mensen, weet Bijl. “Wij vragen nog iets meer. Onze kapiteins moeten niet alleen bevoegd zijn en dus alle papieren hebben, ze moeten ook kunnen varen met een Waterbus. We doen wel iets aparts. Het is anders dan naar boven varen met een 135-
meterschip. Dat is overigens net zo knap. Je moet dit werk wel leuk vinden. Denk maar na: per dienst meer je zestig keer af en we varen 40 kilometer per uur.”

Een vast onderdeel van de sollicitatieprocedure is dan ook een proefvaart. “Dan kan de kandidaat alvast een beetje ervaren hoe het is en wij kijken of hij of zij geen gekke dingen doet in het stuurhuis. Voelt het van beide kanten goed en gaan we met elkaar in zee, dan volgt er een passend trainingstraject.”

Met veel aandacht voor veiligheid, aan boord en op het water. “Logisch toch? 40 kilometer per uur is best snel én we varen met de duurste lading die er is: mensen. Daar doen we geen concessies aan.” Als uiteindelijk de kapiteins­commissie, een clubje ervaren Waterbus-kapiteins dat meedenkt over het reilen en zeilen, groen licht geeft, kan de nieuwe collega worden ingepland voor zelfstandig werk.

Binnenkort komen drie elektrische Waterbussen in de vaart. (illustratie Aqualiner)

Elke avond thuis

Een deel van de kapiteins werkt fulltime, de rest doet dat parttime. Voor veel van degenen die voor een plek aan het roer van een Waterbus hebben gekozen, woog mee dat ze nu elke avond thuis zijn. “En in hun eigen bed slapen. De structuur, met een rooster en een 36-urige werkweek, maakt dat je vooraf weet wanneer je werkt en wanneer je vrij bent. Je kunt een sociaal leven opbouwen en je kinderen, of kleinkinderen, zien opgroeien. We merken dat nogal wat sollicitanten die uit de binnenvaart de overstap maken, het zat zijn om langdurig van huis te zijn.”

“Ook niet onbelangrijk is dat in de nieuwe CAO over de hele breedte 7,5 procent loonsverhoging is afgesproken”, zegt Bijl tot slot. “Kapiteins gingen er door een paar extra voordelen alles bij elkaar zelfs 12 tot 13 procent op vooruit. Een sprong omhoog, die zeker welkom is met het oog op de hoge inflatie.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -