Vanaf 1 januari 2022 is de combinatie Aqualiner en Swets ODV Maritiem exploitant van het personenvervoer over water tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Dat is de uitkomst van de openbare Europese aanbesteding door Provincie Zuid-Holland.
De provincie betaalt het grootste deel van de exploitatiekosten van het personenvervoer over water. De regio Drechtsteden draagt 15 procent bij.
De aanbesteding van het personenvervoer over water in regio Rotterdam en op de Maasvlakte loopt momenteel nog. Die wordt uitgevoerd door de gemeente Rotterdam tezamen met het Havenbedrijf en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag.
Hoger budget
Bij de eerste aanbestedingsronde, in 2019, schreef geen enkele partij in. Daarop verhoogde de Provincie het budget en zette zij een aantal eisen om in wensen. De Combinatie Aqualiner/Swets ODV Maritiem bracht het beste bod uit, maakte Zuid-Holland op 8 april bekend. Er was één andere inschrijver: de huidige exploitant: Aquabus. Dat is een joint venture van Arriva en rederij Doeksen.
“We zijn blij dat er twee aanbieders zijn geweest”, aldus verantwoordelijk gedeputeerde Jeannette Baljeu. “Daardoor hebben we een goede vergelijking kunnen maken. We bedanken de huidige vervoerder voor de inzet van de afgelopen periode en we kijken ernaar uit om de goede samenwerking tot 2022 voort te zetten.”
Impuls
Het enige grote openbaar vervoerssysteem over water van Nederland krijgt in de nieuwe contractperiode een impuls. Kinderdijk wordt het gehele jaar vanuit Rotterdam over water bereikbaar. De nieuwe halte Rivium zal gaan worden bediend waarmee ook Capelle aan den IJssel straks deel uitmaakt van het netwerk.
Binnen de Drechtsteden komt er een directe verbinding tussen Zwijndrecht en Papendrecht. Ook blijft Sliedrecht het gehele jaar door verbonden met het netwerk, waarmee een belangrijke wens uit de Drechtsteden wordt gehonoreerd. De bestaande haltes Hendrik-Ido-Ambacht en Papendrecht-West behouden hun halfuursdienst.
Zero emissie
De combinatie gaat het nieuwe contract uitvoeren met een nagenoeg volledig nieuwe vloot. Die zal deels bestaan uit een aantal zero emissie-vaartuigen die binnen de Drechtsteden worden ingezet.
Baljeu: “Dit komt de verduurzaming ten goede. De vaartuigen zijn beter voor de luchtkwaliteit en dragen daarmee bij aan de gezondheid van de bewoners in de regio.” De nieuwe schepen zijn verder onder andere voorzien van een rolstoeltoegankelijk toilet en mogelijkheden voor het aan boord opladen van elektrische fietsen.
Contractduur
Het contract geldt voor acht jaar, met een verlengingsoptie van nog eens zeven jaar. Om van de verlengingsoptie gebruik te kunnen maken, zal tegen die tijd wel volledig emissieloos gevaren moeten worden.
Met de bekendmaking van het gunningsvoornemen gaat een termijn van twintig dagen in waarin de verliezende inschrijver nog bezwaar kan maken. Daarna wordt de gunning definitief.