Dominic Schrijer pleit voor ‘Nationaal Binnenvaart Programma’

0

Er is een ‘Nationaal Binnenvaart Programma’ nodig. Daarvoor pleit Dominic Schrijer. Op de algemene ledenvergadering van Koninklijke BLN-Schuttevaer die 8 november in Rotterdam Ahoy plaatsvindt, gaat de voorzitter daartoe een voorstel doen. Volgens Schrijer hebben zowel de binnenvaart als Nederland dringend behoefte aan een breed gedragen pakket van maatregelen om ervoor te zorgen dat meer lading over water wordt vervoerd.

“De binnenvaart heeft een gouden toekomst omdat zij de files kan helpen terugdringen en goed presteert op duurzaamheid”, aldus Schrijer. “Om de kansen te verzilveren moet er wel wat gebeuren, want er zijn diverse uitdagingen.”

10-jaren-programma

Hij maakt zich sterk voor een 10-jaren-programma voor drie cruciale pijlers: het onderhoud van de vaarwegen, de modal shift van de weg naar het water en verduurzaming van de vloot.

“Die drie onderdelen zijn onlosmakelijk verbonden: zonder extra inzet op onderhoud is namelijk geen betrouwbare binnenvaart mogelijk, zonder betrouwbare binnenvaart geen modal shift en zonder modal shift niet voldoende opbrengst om te investeren in nieuwe schone schepen. Ze kunnen niet zonder elkaar en er zal dus gelijktijdig en in onderlinge samenhang aan gewerkt moeten worden.”

“De tijd is rijp”

Daaraan zouden de gehele binnenvaart, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provinciale en gemeentelijke overheden en verladers zich moeten verbinden. “De tijd is rijp om de binnenvaart een grote stap voorwaarts te laten zetten. Daar hebben we wel iedereen voor nodig en het is niet even snel gebeurd. Vandaar dat ik afspraken zou willen maken voor een periode van tien jaar.”

Bij de viering van het eeuwfeest van de CBOB in september opperde Schrijer zijn idee ook al, in het bijzijn van onder andere Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken op het ministerie van IenW, en de Utrechtse Commissaris van de Koning Hans Oosters. Hij oogstte toen veel bijval.

Gezamenlijk

Schrijer wijst op het Masterplan Binnenvaart dat de Duitse regering dit jaar presenteerde om de sector te ondersteunen. Hij wil zoiets ook voor Nederland.

“Met een agenda waar we ons als hele binnenvaart achter kunnen scharen. Waarbij aandacht is voor de hele vloot, ook om te zorgen dat die divers blijft. Inclusief de kleine schepen dus, want die zijn enorm belangrijk. Net als betrouwbare en veilige infrastructuur; anders kan de binnenvaart haar rol niet goed vervullen.”

Alleen met goed onderhouden vaarwegen, bruggen en sluizen kan de binnenvaart daadwerkelijk meer lading vervoeren en de wegen ontlasten, stelt Schrijer. Dat is in het belang van heel Nederland, want de filedruk wordt almaar groter. “Daarnaast kan de binnenvaart als schoonste vervoerder helpen om de klimaat- en de stikstofproblematiek op te lossen. Daarvoor is het wel nodig dat ook de schepen zelf schoner worden. Als er meer lading over water gaat, wordt er meer verdiend en kunnen ondernemers dus ook gemakkelijker in vergroening investeren.”

Vitale coalitie

“Iedereen heeft daar belang bij; ook de overheid en de verladers. Vandaar dat ik hoop dat iedereen zich achter dit idee schaart. We moeten een vitale coalitie vormen. Dan wordt het geheel meer dan de som der delen.”

Aanstaande vrijdagochtend vergadert BLN-Schuttevaer, tijdens de vakbeurs Europort in Ahoy. Schrijer zal daar zijn pleidooi voor een Nationaal Binnenvaart Programma toelichten.
Minister Cora van Nieuwenhuizen is voorafgaand aan de vergadering te gast bij de binnenvaartorganisatie. Ze zal geïnterviewd worden tijdens de eerste aflevering van KANAAL320, een serie radioshows die BLN-Schuttevaer maakt met personen die voor de binnenvaart bepalend zijn.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.