Soms komen zaken op je pad die eigenlijk niet de bedoeling zijn. Dat overkwam ook de Werkendammers Aart en Anja Cornet bij de aankoop van hun nieuwbouwschip Govert Sr. Het is het derde nieuwbouwschip met die naam, maar de eerste met een lengte van 135 meter. De vorige schepen van echtpaar Cornet waren beide 110 meter en zijn gebouwd in 2001 en 2006. De schepen zijn verkocht en varen nu onder de namen Alcantare en Presagio.
“Ik hoefde niet per se een dubbelschroefsschip, maar dit liepen we min of meer toevallig tegen het lijf. Onze vorige schepen zijn gebouwd bij de werf Santieral Naval in Orsova en over de geleverde kwaliteit waren we meer dan tevreden. Derhalve moest het casco van ons nieuwe schip bij voorkeur op die Roemeense worden gebouwd. Er was een casco van 135 meter in aanbouw, dat kon daardoor snel worden geleverd en eigenlijk waren er geen belemmeringen om het niet te doen. Daarom hebben we toch maar tot deze schaalvergroting besloten”, aldus Aart Cornet.
Met zijn 135 meter is dit de grootste Govert Sr.
Werkendams schip
De Govert Sr. is 135 x 11,45 meter en meet 4028 ton. De voortstuwing wordt verzorgd door twee Caterpillars van 1150 pk bij 1800 toeren. Aart Cornet vertelt verder over het schip: “Het liefst heb ik een Werkendams schip. Dat wil beslist niet zeggen dat de geleverde kwaliteit van anderen minder zou zijn, maar het is makkelijk als we onze kinderen moeten oppikken. Als er onderhoud of een reparatie moet plaatsvinden, zijn we daardoor al in Werkendam en als we varen naar bijvoorbeeld Rotterdam, Gent of Antwerpen komen we al gauw langs huis. Bijkomend voordeel is dat als we de haven invaren, je gelijk het ons-kent-ons-gevoel hebt.”
“Voor dit schip gold dat je blij mag zijn als je snel materiaal kunt vinden en dan moet je soms andere keuzes maken. Zo hebben we onze boegschroeven (1,30 meter) bij De Gerlien-van Tiem gekocht, omdat we daar toch elke week langs varen.”
“Met de opvaart vervoeren we voor Nautica voornamelijk cellulose en met de afvaart nemen we regelmatig zand mee. De Govert Sr. heeft daarvoor een zandgoot en met ejectors uitgeruste pompen waarmee we nog meer vacuüm kunnen zuigen.”
Op tv
“De Belgische tv-zender Canal Z is bij ons met een filmploeg aan boord geweest. Ze maken een film over laden en lossen in de binnenvaart die in het tweede weekend van juni wordt uitgezonden. Toen ze ook nog een stukje filmden in onze woning, waren ze verbaasd dat schippers een mooie woning hebben en ze vertelden zelfs jaloers op ons te zijn.”
De inspanningen van Anja Cornet met de indeling en inrichting van de woning waren duidelijk geen verloren tijd.
Dat is te danken aan echtgenote Anja, die maanden bezig geweest is de indeling en inrichting van de woning op papier te zetten. Dat was duidelijk geen verloren tijd, want familie Cornet beschikt inderdaad over een prachtige, smaakvol ingerichte woning. Op een speelse manier is het zitgedeelte ingericht, mede mogelijk gemaakt doordat de keuken met keukenblok linksachter in de woning is geplaatst. Ze kreeg assistentie van Den Breejen Interieur uit Boven Hardinxveld, dat er tevens voor zorgde dat de wensen van Anja op de juiste wijze gerealiseerd werden. Op de website www.denbreejeninterieur.nl staan onder het kopje ‘wonen op een binnenvaartschip’ een aantal sfeerfoto’s van de woning van de Govert Sr.
“Op ons vorige schip heb ik ook de indeling en inrichting ontworpen. Andere schippersfamilies vonden dat zó mooi dat zij met de inrichting gebruik hebben gemaakt van mijn tekeningen”, vertelt een trotse Anja Cornet. Ze had nu iets meer mogelijkheden dan op het vorige schip met dezelfde breedte, want de woning is met een lengte van 17,40 meter twee meter langer. De woning op het voordek is 7,80 meter lang, terwijl 6 meter gebruikelijk is. Het enige minpuntje is dat Cornet daardoor een container minder kan vervoeren.
Nooit teleurgesteld
Wat goed is, is voor Aart Cornet ook goed en daarom zijn de betrokkenen bij de afbouw veelal dezelfde als bij de bouw van zijn vorige schepen. “We zijn geen lopers en blijven trouw aan mensen die ons goed helpen. Dat geldt net zo goed voor mijn boekhouder, de auto die altijd bij Potters vandaan komt en BP-bunkerstation Papendrecht.”
“Ik heb dit schip turnkey, met in het bestek mijn dingetjes verwerkt, gekocht bij VeKa. Turnkey omdat ik bij de vorige schepen ook content was met het eindresultaat. Bedrijven als Dacom, Hoogendoorn’s betimmeringen, Veka, Werkina, Van Wijk en Zwets hebben mij nooit teleurgesteld en die wilde ik ook graag betrekken bij de bouw van de derde Govert Sr.”
(foto’s Jan Hoek)
Werkina heeft in de stuurhut geen folie gebruikt, maar glas inclusief een gegraveerde rand met licht. “Het is afkomstig uit Italië. Wij zijn het eerste schip waarop dit systeem wordt toegepast. Ik zie dat als een stukje meerwaarde van ons schip”, aldus Aart Cornet.
“Of we straks een opvolger hebben weet ik nog niet. Onze oudste, de 17-jarige Mariska, heeft een Schoevers-opleiding achter de rug en loopt nu stage bij VeKa. Govert (16) volgt vmbo en wil tekenaar worden, maar vindt het aan boord ook wel leuk. Remco (12) gaat naar de lts en zegt van kleins af aan al dat hij later wil varen. Maar als de kinderen iets anders vinden waarin ze gelukkig zijn, dan zijn Anja en ik ook dik tevreden.”
(Jan Hoek)