- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMargriet onderscheidt zich tussen elke spant

Margriet onderscheidt zich tussen elke spant

- Advertentie -

Delen

Gedurende 21 jaar veranderde het stoombootje anno 1913 onder de hydrauliek- en koppelliermodernisering en een dosis sleepbootspecialisme van Martin van der Werff. En toen verkocht hij ‘zijn liefde’ aan opdrachtgever Kraaijeveld. “Als ik nog eens de kans krijg een nieuwe boot te bouwen”, prakkiseerde hij al jaren, “dan wil ik zus en zo!” En hij kreeg ‘een zetje’ van zijn vader. Eerst moest tekenaar Castello van Gelder uit Hardinxveld even wennen aan zijn inspiratie, maar hij begreep allengs dat de nieuwe Margriet een onderscheidend type werd, die met alle opties uit de branche zou worden uitgevoerd. Maar ook dat de boot Martin van der Werff moest passen als een maatpak.

De Margriet kijkt uit op 7,50 meter.

Geroepen voor spektakel aan de Schie bij Scheepwerf Bocxe passeerden we afgelopen december de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de Delftse TU. Linksaf langs de Schie de Rotterdamseweg op en even verder bewegwijzert een torenhoge kraan de route naar Scheepswerf Bocxe, waar juist een splinternieuwe sleep-/duwboot in zijn element werd geplaatst. Meer dan een veelbelovend casco was het toen nog niet. Met de oude sleepboot Annemieke gekoppeld op zijn kont en Rosanne van der Werff als matroos stoomde het paradepaard van Scheepswerf Bocxe de Schie uit, onder andere voor inbouw bij De Groot Scheeptechniek.

Alleskunner
De Margriet is niet zo maar een boot, het is er één die met eenmansbediening alles kan. Hij trekt en duwt, is 17,70 meter lang en 5,05 meter breed, kijkt uit op 7,50 meter maar duikt in ballast naar 3,90 meter kruiphoogte. Met een 760 pk sterke Cummins QSK 19. Een sterke boot boordevol techniek, die op Franse kanalen zijn werk kan doen maar net zo gemakkelijk wat dichterbij assisteert met sleep- en baggerwerk. De boot is deukbestendig voorzien van rubberen Polson-fenders.
Alles wat beweegt aan boord is hydraulisch. De Margriet heeft een enkele duwsteven, waarmee in combinatie met de Dijvler-koppellieren gestuurd kan worden. Door de boot scheef achter een bak te manipuleren, stuurt de bak zichzelf door een bocht en dat is op klein vaarwater een groot voordeel.
Ook de enkelschroefsuitvoering is geen toeval. Kanalen zijn onvriendelijk voor de stuur- of bakboordschroef. Overigens draait de Margriet om zijn as. Een asgenerator en 17 kVA Hatz zorgen voor spanning aan boord, die Gova Scheepselektronica uit Ridderkerk functies heeft gegeven. Surround magnifiek rvs werk is opvallend en de motoruitlaat is meer een accessoire, waar N. Clements uit Ridderkerk voor tekent.

Vrienden
Corné den Breejen, vriend en installateur, was er vanaf het eerste uur bij met zijn firma uit Nieuwland om techniek en sanitair te verzorgen – en koffie! Philip Planken heeft de boot in fraai teak als een jacht betimmerd met verblijf-/slaap- annex doucheruimte en een stuurhut uitgevoerd in 360-graden-comfort.
Martin: “Het was een heel traject. Leerzaam. Ik heb fijn gewerkt aan een boot naar mijn zin. Vrienden hebben geholpen, zoals René Tempelaars van Verzekering Oranje die de paperassen in orde heeft gebracht. Hierbij bedankt!”

De boot moest Martin van der Werff passen als een maatpak.

Martin is een eigenzinnige, sympathieke sleepbootman, die met een roeiboot begon, veel heeft meegemaakt, met Margriet getrouwd is en vier kinderen heeft. Hij houdt van doen wat je zegt en hoopt met deze ‘alleskunner’ op zijn gebied nog lang interessant te zijn voor opdrachtgevers. Behoudens het reguliere sleepwerk is de Vlaamse waterbouwkundige aannemer Herbosch-Kiere, die samenwerkt met Kraaijeveld uit Sliedrecht, de opdrachtgever voor het Margriet-eenmansbedrijf.

Z’n lust en leven
Waarom laat iemand zo’n boot bouwen anno 2009? Omdat het Martin van der Werff zijn lust en leven is om met een sleep-/duwboot te varen die technisch alles heeft en die overal inzetbaar is. Een tweede reden: het is een heel mooie met optimale dekruimte, die bovendien vol slimmigheden zit. Zoals de Mampay-trekhaak en de hele betingbok, die in een handomdraai kan worden weggenomen voor eventuele motorvervanging.
Voor de demontabele ankerbevestiging op de machinekamerfundatie van deze betingbok is een unieke oplossing gevonden. Weer aan de wal hebben we een msdb gezien die tussen elke spant in uitvoering onderscheidend is en oogt als een Margriet.

(Johan de Witte)

(foto’s Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -