Omzet binnenvaart terug op recordniveau van 2008

1

Het ladingvolume in de Nederlandse scheepvaart veert dit jaar terug van de dip door het langdurig laagwater in 2018. ING Economisch Bureau rekent op een volumegroei van 2,5 procent. Maar waarschuwt: “Onderliggend zijn de vooruitzichten voor dit jaar echter minder gunstig. De Europese industrie groeit aanzienlijk minder hard en handelsprotectionisme kan het perspectief voor de rest van 2019 en 2020 behoorlijk verstoren.”

Door de forse laagwatertoeslagen maakte de omzet een sprong van 13 procent, aldus de vervoerseconomen van ING, hoewel er over het hele jaar gezien 4 procent minder vervoerd werd. “Hierdoor kwam de omzet van de Nederlandse binnenvaart na 10 jaar terug op het niveau van 2008 en werd 2018 voor binnenvaartbedrijven het beste jaar sinds lange tijd. Begin 2019 is er nog inhaalvraag en zijn de tarieven bij ruimer vaarwater afgebouwd. Hierdoor zal de omzet dit jaar een daling laten zien en zullen bedrijven het weer met minder marge moeten doen.”

Terugval in tarieven

ING gaat uit van normalisatie. Dat betekent een terugval in tarieven vergeleken met die van de tweede helft van vorig jaar. “Het ‘gemiste’ vrachtvolume keert dit jaar grotendeels terug, maar niet alles. In de laagwaterperiode zijn vooral veel internationale containers op de trein gezet en dit vervoer kan in de regel niet wachten.”

Er is wel bulklading uitgesteld. Door de inhaalvraag lag in januari (de maand na het lage water) de vervoersprestatie door 8 procent hoger dan vorig jaar. Daarna was het effect verdwenen.

Binnenlands vervoer

Hoewel het grootste deel van de binnenvaartomzet van over de grens komt, is het binnenland de groeimotor. Dat is ook af te meten aan het aandeel: in 2010 maakte het binnenlands vervoer nog 25 procent uit van de totale vervoersprestatie van de Nederlandse binnenvaartvloot. In 2018 was dat 29 procent.

ING schrijft dat toe aan het uitgebreide netwerk van inland terminals. Dat biedt “mede gezien oplopende filedruk kansen voor efficiënter vervoer van containers over de ‘blue road’.”

De congestie op de terminals in de zeehavens en bijbehorende vertragingen “hebben dit recent onder druk gezet, maar hier komen oplossingen voor”, aldus de ING-economen. Ze noemen de bundeling van containers zoals op de West-Brabantcorridor en de verbinding Amsterdam-Utrecht-Rotterdam als voorbeelden daarvan.

Article bottom ad

1 REACTIE

  1. Leuk, die hogere omzet, en ik kan dat ook wel bevestigen in het NZ vervoer. Maar blijft er ondrr de streep ook meer over?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.