- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOmzet Damen voor het eerst meer dan 3 miljard euro

Omzet Damen voor het eerst meer dan 3 miljard euro

- Advertentie -

Delen

2023 was een goed jaar voor Damen Shipyards Group. Voor het tweede jaar op rij boekte Nederlands grootse scheepsbouwconcern de hoogste omzet ooit – en voor het derde achtereenvolgende jaar de grootste orderportefeuille.

De omzet doorbrak voor het eerst de grens van 3 miljard euro. Het orderboek nam toe van 8,8 naar 11,3 miljard euro. De EBITDA (winst voor belastingen, rentelasten, afschrijvingen en afboekingen) eindigde op 157 miljoen euro. Dat is flink meer dan de 85 miljoen euro in 2022. Het nettoresultaat steeg van 15 naar 43 miljoen euro.

Oekraïne

Damen Shipyards Group exploiteert 35 scheepswerven en twintig andere bedrijven in evenzoveel landen, ondersteund door een wereldwijd verkoop- en servicenetwerk. Bij hHet bedrijf, dat zijn hoofdkantoor heeft in Gorinchem, werken meer dan 12.000 mensen.

Dat het met Damen als geheel goed gaat, wil niet zeggen dat er geen bedrijfsonderdelen zijn die het moeilijk hebben. “Ik denk dan vooral aan onze Oekraïense collega’s, die in hun thuisland – ondanks dat we onze locaties verplaatst hebben – nog dagelijks de vreselijke gevolgen ondervinden van de oorlog die daar woedt”, licht CEO Arnout Damen toe.

“Dankzij onze stichting Damen Helpt steunen we hen, evenals familieleden en vrienden. Het is hartverwarmend dat de stichting mede succesvol kan zijn dankzij donaties van collega’s en toeleveranciers. Deze collectieve aanpak toont de kracht van de familiecultuur binnen ons bedrijf en de positieve impact die dat heeft.”

Reparatie, nieuwbouw en refit

Het aantal reparatieopdrachten steeg licht: van 1.123 naar zo’n 1.200. Het aantal opgeleverde nieuwbouwschepen was in 2023 ongeveer gelijk aan dat van het jaar ervoor: 100. Het ging onder meer om twaalf coasters (type CombiFreighter 3850), een lokaal gebouwd patrouillevaartuig voor de Zuid-Afrikaanse marine, het eerste 75 meter lange Yacht Support-schip, een groot droogdok voor Djibouti, drie cutterzuigers voor Mexico en zeven LNG aandreven binnenvaartschepen (door Concordia Damen). De wervengroep noemt ook het 58 meter lange expedition yacht Pink Shadow en de vele werkschepen en sleepboten. Waaronder ASD-tugs voor Multraship en Muller Dordrecht.

Ook op het vlak van ‘refits’ was Damen in 2023 behoorlijk actief. Zoals de complexe mid-life upgrade van Zr. Ms. Johan de Witt voor de Koninklijke Marine. Bij Damen Maaskant in Stellendam werd de trawler Scintilla Maris omgebouwd tot exploration yacht en was er een ‘green retrofit’ van mesheftenvisser YE-118 Noordland, waarbij een van de twee dieselmotoren werd vervangen door een elektromotor.

De mesheftenvisser YE118 Noordland werd voorzien van een elektromotor. (foto Damen Shipyards Group)

E3-label

Arnout Damen: “We zien dat bij een steeds groter deel van onze nieuwbouwschepen, maar ook bij refits, duurzaamheid een belangrijk aspect is. Een goede ontwikkeling. In 2030 willen we dat de helft van de door ons verkochte oplossingen ons ‘E3 label’ heeft: Environmentally Friendly, Efficient in Operation en Economically Viable. Meest in het oog springend in 2023 was op dit vlak de introductie van een breed scala aan duurzame producten en oplossingen op het gebied van offshore, zoals de volledig elektrisch aangedreven Multi Cat-werkboot.”

In de orderportefeuille bevinden zich inderdaad steeds meer ‘groene’ schepen. Het is één van de redenen waardoor het orderboek met meer dan 25 procent groeide afgelopen jaar.

Zo bestelde Port of Antwerp-Bruges in 2023 een volledig elektrisch aangedreven havensleepboot (RSD-E). Daarmee wordt het de eerste Europese haven met een volledig elektrische sleepboot met 70 ton trekkracht in haar vloot.

Fregatten

Een andere belangrijke bijdrager aan deze groei was de opdracht van de Belgische en Nederlandse marines voor de bouw van vier ASW-fregatten. “Daarnaast zijn we erg trots op de opdracht voor een multi-purpose vessel (‘drone carrier’) voor de Portugese marine”, aldus Arnout Damen. “Het betekent dat we op dit moment voor zes NAVO-marines schepen aan het bouwen zijn, dan wel recent hebben opgeleverd.”

Offshore wind is eveneens een sterke groeimarkt voor het concern. Die groei is merkbaar in Europa, de VS en Zuidoost-Azië. “Op dit specifieke gebied hebben we aardig wat contracten binnengehaald (voor crew transfer vessels en (commissioning) service operation vessels. Maar daarnaast zien we dat dit segment leidt tot een sterke vraag naar andere werkschepen, zoals onze Multi Cats en Shoalbusters. De verwachting is dat deze markt ook aanzienlijk werk zal blijven genereren voor onze reparatiewerven als gevolg van conversies, upgrades en mobilisatieprojecten.”

Arnout Damen. (foto Damen Shipyards Group)

Methanol

Het segment ‘Harbour and Terminal’ is en blijft belangrijk voor Damen Shipyards Group. “Wij zijn al geruime tijd wereldmarktleider op het gebied van sleepboten. Dit is een relatief stabiele markt die tot één van de koplopers op het gebied van duurzaamheid aan het uitgroeien is. Er vindt een geleidelijke verschuiving plaats naar sleepboten met geen of vrijwel geen schadelijke emissies.”

“Daarvoor zijn we goed gepositioneerd met de introductie en voorraadbouw van elektrische sleepboten en de start met de ontwikkeling van onze eerste methanolsleepboot. Ik zie dan ook volop mogelijkheden om onze leidende positie verder uit te bouwen.”

Herfinanciering

De publicatie van de cijfers over 2023 was later dan gewoonlijk. Dat komt door de,  succesvol uitgevoerde, herfinanciering van Damen Shipyards voor de komende drie jaar. “Met een zeer positieve uitkomst. Naast onze bestaande, trouwe financiële relaties, is nog een aantal vooraanstaande nationale en internationale financiële instituties aan boord gestapt om met ons mee te investeren in, en bouwen aan, onze ambities en die van onze klanten”, verklaart Arnout Damen.

Mede dankzij dat vertrouwen kijkt hij ook met optimisme vooruit. “In veel markten waar wij actief zijn, is de vraag sterk en neemt de interesse in duurzame schepen toe. De seinen voor de toekomst staan op groen.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -