- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwOdin vervult wens

Odin vervult wens

- Advertentie -

Delen

Rienk Switijnk en Vasco Tammes trokken op 3 juni de vlag van ST Marine Support in de mast van hun splinternieuwe Multi Cat 3013. De springplank daarnaartoe was de start van hun onderneming in 2008 met een Shoalbuster 2308. Na tweeënhalf jaar werken met dit in offshore en baggerwereld populaire type, telt het Odin-journaal slechts negentien onbetaalde dagen. Onder andere de reden om in 2009 met Jos van Woerkum van Shipyard Damen Hardinxveld een overeenkomst te tekenen voor de bouw van een forse Multi Cat, waarmee de compagnons een wens vervulden.

(foto’s Johan de Witte)

Onder een strak blauwe hemel en door een overvol ponton belangstellenden in elke beweging gevolgd zwierde de partner van Rienk Switijnk, Alona Vlasenko, de fles Raitinger tegen de Odin aan scherven. Applaus!
De mooie en stoere alleskunner Odin koesterde zich in de belangstelling van de vele gasten, die zich nadien vervoegden in de gezelligste kantine van Nederland. Zoals bij Shipyard Damen Hardinxveld gebruikelijk was het met speeches, muziek, drank en een buffet weer maritiem gezellig.

Zeevaartschool
ST Marine Support is een onderneming van Rienk Switijnk en Vasco Tammes uit Harlingen. Ze kennen elkaar vanaf hun 16e en doorliepen samen de zeevaartschool in Den Helder. De familienamen van beiden verraden een oude relatie met zeevaart. Als kapitein maakte Rienk zijn eerste mijlen bij Wim van Wijngaarden en Vasco startte zijn carrière aan het roer van een Shoalbuster van Damen Marine Service.
Beiden koersten al enkele jaren op samenwerking aan en verzilverden dit in
in 2008 met een Shoalbuster. Op karwei in België, voor de Nederlandse kust, in Roemenie en bij het leggen van pijpleidingen in de Zwarte Zee had de Shoalbuster geen last van kinderziektes. Dertig maanden geld verdienen met slechts negentien dagen reparatie werd de basis waarmee Rienk en Vasco hun wens voor een Multi Cat konden waarmaken. De Shoalbuster werd verkocht en ze stoomden met hun nieuwe Odin na de open dag naar de London Gateway om aan de slag te gaan.

Buitengaats
De uitrusting van de 30 meter lange en 13 meter brede Odin liegt er niet om: drie Caterpillars 3412 met totaal 2550 bhp met Reintjes-koppelingen en ProMarine-schroeven zijn er voor voortstuwing. Twee Cats C 04.4 staan voor energie aan boord en de hydrauliek draait met een separate 3412 met 632 kW. Classificatie: Bureau Veritas 1 + Hull Mach Tug Unrestricted Navigation AUT UMS.

Met 182 kuub brandstof en 80 kuub drinkwater kan de Odin een aardig stukje buitengaats. Er is accommodatie voor zeven personen. Twee towing winches, met respectievelijk 100 en 40 ton trekkracht, zijn van Kraaijeveld. De nautische en communicatie-equipement is wat je noemt compleet.

Zeebenen
De Odin is voorzien van 2 HS Marine-kranen (model AKC 410 HE2), geleverd door Promac uit Zaltbommel. De uitvoering van de kranen is in nauw overleg met Shipyard Damen Hardinxveld en de eigenaren bepaald. Hierbij zijn op deze grote knuckleboom-kranen specifieke wensen gerealiseerd voor bediening en gebruik. De range van de HS Marine-kranen is middels een in eigen huis ontwikkelde testbank uitgebreid naar 850 Tm.
Een eerste AKC 550 is reeds in aanbouw. De eigenaren van de Odin en van de Tarka (eveneens uitgevoerd met een HS Marine) werden in de gelegenheid gesteld om de kranen bij de constructeur in Italië te testen. De hijslast van de kranen is 50 T op 5,70 meter sprei, waarbij op de maximale sprei van 13 meter een last van 28,5 T moeiteloos getild kan worden. De kranen hebben standaard een snel en krachtig zwenksysteem, waarmee tot op een 7° hellingshoek met volle capaciteit kan worden gewerkt zonder aan kracht of snelheid in te leveren.
Voor de bediening zijn de kranen voorzien van een bedieningsplatform en radiografische afstandsbediening. Een overlastbeveiliging in combinatie met een signaal of de tweede kraan in functie is, zorgt voor veiligheid. Door het gebruik van hoogwaardige materialen en het zorgvuldig opgebouwde verfsysteem c.q. strenge selectie van toegepaste componenten, heeft een HS Marine-kraan zeebenen.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -