- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwKaapverdianen trots op Pride of Faial

Kaapverdianen trots op Pride of Faial

- Advertentie -

Delen

De Kaapverdische eilanden waren voorheen een Portugese kolonie voor de kust van Senegal en Gambia. Sinds 1975 zijn de eilanden onafhankelijk. Een sprookjesachtige eilandengroep met een heerlijk klimaat en prachtige zonovergoten zandstranden. Vanwege de slechte economische situatie woont zo’n 70 procent van de Kaapverdianen elders in de wereld. In Nederland wonen naar schatting 20.000 Kaapverdianen, van wie circa 90 procent in Rotterdam. Tot de overige 10 procent behoort Antonio Dosreis, die met echtgenote Julia en hun vijf kinderen in Hendrik-Ido-Ambacht woont. In zijn woonplaats werd onlangs bij Koedood voor zijn bedrijf Novo Porto Scheepvaart de tanker Pride of Faial afgebouwd.

De afbouw vond plaats in Antonio Dosreis’ woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht. (foto’s Jan Hoek)

Het is overigens niet het eerste schip dat de Kaapverdiaan liet bouwen, want in 2002 liet hij een containerschip bouwen dat eveneens de naam Pride of Faial kreeg. Daarmee wil Antonio Dosreis aangeven dat de bewoners van Faial, de streek waar hij geboren is, trots zijn op de Kaapverdiaanse schipper uit Nederland en zijn schip. Hij begon in 1992 als zelfstandig schipper en deed daarvoor 12,5 jaar ervaring op aan boord van schepen van Groenhof.

Harde werkers
Op een op de stuurhut geplakt en volgeschreven A4-tje staat als inleiding Instruções escritas (Fichas de segurança). De voertaal aan boord van de Pride of Faial is zo te zien Portugees, al klinkt er aan dek ook met regelmaat goed verstaanbaar Nederlands. Antonio Dosreis: “Ik beschik over een compleet Kaapverdiaanse bemanning, met José als kapitein. Het zijn harde en betrouwbare werkers, van wie sommige matrozen al zes jaar voor mij werken. Er zijn nu vijf landgenoten bij mij in dienst, maar dat aantal wil ik uitbreiden omdat ik 14 op/14 af wil gaan varen. Liefst met Kaapverdianen, want die hebben beslist geen, zeg maar ‘rederijmentaliteit’.”
“Toen ik mijn koppelverband had verkocht, heb ik gedurende twee jaar een aantal mensen uitgeleend aan Nederlandse schippers en die waren zonder uitzondering zeer tevreden over de inzet en kwaliteit”, aldus Antonio Dosreis.

Overstap
De 2887 ton metende Pride of Faial (110 x 11,45 meter) is de tweede tanker die hij laat bouwen, al moet daar bij aangetekend worden dat hij zijn eerste eveneens bij Koedood afgebouwde tanker al na tien dagen had verkocht. “Ik ben eigenlijk containerschipper en met de tankvaart heb ik in feite niets. Gezien de huidige economische situatie heb ik besloten over te stappen op de tankvaart omdat ik die branche voor nieuwbouw op dit moment wat meer verantwoord vind.”

“Onze zonen Wency (20) en Manu (15) willen in de scheepvaart gaan werken. Wency heeft inmiddels zijn schippersdiploma gehaald en was nauw bij de afbouw van de laatste Pride of Faial betrokken. Wency ziet de tankvaart wel zitten en hij en kapitein José hebben me aan boord van de tanker tot nu toe meer dan prima geholpen.”
“Als Wency over een jaar zijn papieren heeft, dan houden we wellicht dit schip. Verkopen behoort echter ook tot de mogelijkheden. De tijd bepaalt wat we dan gaan bouwen. Wel duidelijk is dat ik dan weer bij Koedood af wil bouwen, want dat is allemaal perfect gegaan”, concludeert Antonio Dosreis. Naast Wency en Manu bestaat het gezin verder uit Gloria (22), Jeanette (12) en Eddy (8).

3312 kuub
De chemicaliëntanker is gekocht bij VeKa, maar bij de koop had Dosreis al bedongen dat de afbouw bij Koedood moest geschieden. Hij vertelt daarover: “Peter Versluijs wilde al langer zaken met me doen, maar ik heb dat altijd afgehouden. Uiteindelijk heb ik dit project toch met VeKa gedaan en ik heb daar beslist geen spijt van gekregen; alles is geheel conform de afspraken gegaan. Het enige wat ik wil opmerken is dat hun beunballastsysteem wat meer aandacht zou moeten krijgen en wat verbeteringen verdient.”

De Pride of Faial heeft negen centertanks met een inhoud van 359 tot 368 kuub. De totale vullingsgraad bij 97 procent is 3312 kuub. De C2.2-tanker gaat lichte chemie en mineralen vervoeren voor Max Sötje Tankschiffahrt uit Hamburg, die het bevrachtingwerk in samenwerking met Tankfracht verricht.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -