- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -
    HomeNieuwsNorth Sea Port ziet overslag fors dalen, maar containerbinnenvaart plust juist enorm

    North Sea Port ziet overslag fors dalen, maar containerbinnenvaart plust juist enorm

    - Advertentie -

    Delen

    Met een overslag via zeevaart van 65,9 miljoen ton en via binnenvaart van 61,5 miljoen ton behaalde North Sea Port in 2023 een totale overslag van 127,4 miljoen ton. Tegenover de 138,1 miljoen ton van recordjaar 2022 is dat 10,7 miljoen ton minder.

    North Sea Port wijst bij de bekendmaking van de jaarcijfers op de wereldwijde ontwikkelingen als oorzaak. De overslag naar en van de binnenvaart werd daardoor minder hard getroffen dan de zeevaart. Hier was de daling ‘maar’ 5 procent. (3,1 miljoen ton) ten opzichte van 2022. De zeevaart viel meer dan 11 procent terug.

    Meer containers

    De havenbeheerder van Vlissingen, Terneuzen en Gent heeft ook positief nieuws: de overslag van containers via de binnenvaart steeg met 40 procent naar 2,6 miljoen ton. “De inspanningen om dit transport te bevorderen kennen geen gevolgen van de economische en geopolitieke ontwikkelingen. Ook opmerkelijk is de overslag van rollend materieel (ro/ro): die verdubbelde tot 0,1 miljoen ton. (…) En breakbulk stijgt ook verder: met 21 procent tot 4,2 miljoen ton, en dit reeds na een stijging van 40 procent in 2022.”

    Daartegenover staat een daling bij vloeibare bulk (met 7 procent tot 32,4 miljoen ton) en bij droge bulk (met 8 procent tot 22,2 miljoen ton).

    Bulkhaven

    2022 was het beste jaar ooit voor North Sea Ports. Enerzijds door groei en anderzijds door de aanleg van extra voorraden met het oog op de uitzonderlijke geopolitieke en economische omstandigheden. Zoals de Russische oorlog tegen Oekraïne en de energiecrisis. “Dat de goederenoverslag in 2023 zou dalen, stond dan ook haast in de sterren geschreven”, aldus North Sea Port op de website.

    North Sea Port is van oudsher een bulkhaven, en droge bulk was ook in 2023 nog goed voor meer dan de helft (53 procent) van de goederenoverslag. Ondanks de daling bij steenkool (-27 procent). 2022 was zeer uitzonderlijk door de aanvoer van extra voorraden wegens de EU-sancties tegen Russische steenkool sinds augustus 2022. Ook ijzererts, gips, cement, houtpellets en natuurlijke meststoffen gingen erop achteruit. Bij vloeibare bulk liepen onder meer diesel, biodiesel en nafta terug.

    Negatief effect

    Na het fantastische jaar 2022 laat de impact van oorlogen, de energiecrisis en hogere prijzen voor grondstoffen zijn sporen na, aldus Daan Schalck, de CEO van North Sea Port. “In de nasleep van de Brexit en de coronacrisis wist de goederenoverslag zich meer dan gewoon te herstellen. Dit is momenteel met de huidige crisissen helaas niet het geval.”

    Gedurende heel 2023 werkten de wereldwijd afgenomen vraag, stijgende energieprijzen en de geopolitieke spanningen in Europa en het Midden-Oosten negatief uit op de goederenoverslag in Gent, Vlissingen en Terneuzen. North Sea Port ziet “weinig tekenen dat dit snel anders zal zijn”.

    Delen

    - Advertentie -

    Meer

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -