- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Trappen in sluis zijn onveilig, niet meer gebruiken”

“Trappen in sluis zijn onveilig, niet meer gebruiken”

- Advertentie -

Delen

De trappen in de Prinses Beatrixsluissluis, Prins Bernardsluis en Prinses Irenesluis mogen niet meer worden gebruikt door schippers. Ze zijn volgens Rijkswaterstaat alleen in de kolken aanwezig voor drenkelingen.

Frank Waarsenburg, omgevingsmanager van Rijkswaterstaat, bracht die boodschap eind december op de ledenvergadering van SVS-afdeling Utrecht. Hij had moeite met de uitleg aan de schippers. Binnenvaarders maken al gebruik van de trappen sinds de sluizen er zijn.

Niet veilig

Waarsenburg vertelde dat de drenkelingentrappen niet meer gebruikt mogen worden. Door oud beeldmateriaal en na onderzoek is Rijkswaterstaat van mening dat dat het niet veilig is met de trappen aan en van boord te gaan en langs de kolk te lopen.

Oud-voorzitter Anné Middendorp van SVS Utrecht vroeg wie dit heeft bedacht –en waarom. Het antwoord van Waarsenburg: “Ik heb hier onderzoek naar gedaan. Nergens staat dat het niet mag, maar veiligheid is een proces dat zich ontwikkelt door de jaren heen, vandaar dat Rijkswaterstaat vraagt geen gebruik meer te maken van de trappen om van en aan boord te gaan.”

Grote verontwaardiging in de zaal. Mevrouw Bosman van ms Excelsior: “Het is gewoon inherent aan de scheepvaart, die trappen. Dat is het leven van een schipper.”

Onwerkbaar

Het onderwerp resulteerde in een discussie over een overheid die doorslaat met veiligheidsregels. Leny van Toorenburg, bij KBN onder meer belast met nautisch-technische zaken en de ledengroep SVS, zei: “Ik ben met stomheid geslagen. Don’t shoot the messenger. Het lijkt wel of Rijkswaterstaat veiligheid op veiligheid stapelt. Het effect is dat het onwerkbaar wordt voor schippers. Als het om veiligheid gaat, wordt bijvoorbeeld post Wemeldinge heel gemakkelijk uit de lucht gehaald, door gebrek aan personeel. Ook dat heeft met veiligheid te maken.”

Niemand gaat voor zijn lol die trappen op, zei Freek van IJken. “Op een NS-perron staan ook geen hekken als de sneltrein met 120 kilometer voorbijraast. Is dat niet veel gevaarlijker?” Een andere schippers vroeg: “Is het veiligheid of indekken?” Weer een ander wees erop dat er meerpalen en steigers zijn met dezelfde trappen als die in de sluis. “Mogen we daar in de toekomst ook niet meer van boord?”

Concrete voorbeelden van ongelukken op trappen en sluizen kwamen tijdens de discussie niet naar voren.

Door Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

2 reacties

  1. Stel je eens voor er is brand op een tanker uit gebroken en er is explosie gevaar hoe moet je eigen en personeel in veiligheid brengen dan als van de sluistrappen gebruik mag maken,dit is nu maar een aspect of er moet een dokter aan boord komen in verband met iemand is tussen een draad of trossen gekomen hoe moet die dokter dan aan boord komen in de sluis,want we hebben hier temaken met een been of arm of hand wat direct behandeld moet worden ??? en zo ken nog veel meer gebeuren hartstilstand bij wijze van spreken,dus deze trappen moeten betrouwbaar zijn zo dat er veilig gebruik van gemaakt kan worden.

  2. Iedereen heeft in mjin ogen hier wel een argument.
    Maar bij het bouwbestek was dit de moderne tijd. Overigens in de oude Koninginnen sluis (ook in Vreeswijk) en eigenlijk veel van die historiche sluizen zitten al veilige trappen, vanaf de bouw. Dus toenmalig inzicht.

    Kan ik ergens nog wat claimen, bij RWS, omdat ik dus, naar eigen inzicht van RWS, 73 jaar lang in gevaarlijke situaties ben gebracht door het passeren van deze kunstwerken, haha???????

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -