‘Mooie schepen en banen’ van deze tijd uitgelicht

0
De cover van het negende deel uit de reeks.

De Rotterdamse haven blijft boeien, mede door de schepen die er komen en de mensen die er werken. Dat bewijzen Cees de Keijzer en Piet van Dijk van de World Ship Society Rotterdam andermaal.

Zaterdag 21 mei verscheen inmiddels het negende deel van de populaire boekenreeks ‘Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam’. Daarin komen meer dan honderd schepen de revue en komen twaalf havengerelateerde banen voor het voetlicht. Weer zijn De Keijzer en Van Dijk in hun opzet geslaagd om schepen en banen ‘van deze tijd’ in boekvorm en met de nodige educatieve waarde, vast te leggen.

Niet onder Russische vlag

Er komen ruim dertig verschillende scheepstypes aan bod. Door de grote diversiteit in vloeibare lading die via Rotterdam loopt, zitten er meer dan tien soorten tankers tussen.

‘Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam’ is verrassend actueel. Er zijn schepen bij met lading uit Oekraïne en van Russische eigenaren of charteraars, die in beide gevallen doorgaans niet onder Russische vlag varen. Met als hoofdmoot olie en gas was 13 procent van de overslag in Rotterdam op de een of andere manier gerelateerd aan Rusland.

 Scheepswerf

De banen zijn een mix van totaal uiteenlopende functies en bedrijven. De olie, nog steeds een van de belangrijkste producten in de Rotterdamse haven, moet steeds meer terrein prijsgeven aan milieuvriendelijker energiebronnen. De energietransitie is in opmars, zoals bij een 200 jaar oude scheepswerf, waar allerlei schepen aangepast worden om elektrisch te kunnen varen. Ook komen regelgeving en verzekeringszaken aan bod en een nieuwkomer in de haven is de Stadshavenbrouwerij, gevestigd in een voormalige fruitterminal.

Die mix van functies is ook terug te vinden in de verdeling van vrouwen en mannen. Vijf dames vertellen in het boek over hun werk. Daarmee duidelijk wordt dat het ruwe, zware havenwerk tot het verleden behoort en er steeds meer ruimte is voor havenvrouwen.

‘Shipaholics’

Zes leden van World Ship Society Rotterdam leverden de foto’s voor het boek. Voor de auteurs – De Keijzer is voorzitter en Van Dijk secretaris van deze club van ‘shipaholics’ – vormden ze de inspiratie voor teksten over schepen, ladingen, soms schimmige eigenarenconstructies en andere weetjes. De WSS Rotterdam verenigt leden die iets hebben met scheepvaart en is met 350 leden de grootste afdeling ter wereld.

Alle leden krijgen deel 9 van ‘Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam’. Het eerste exemplaar werd zaterdag 21 mei op de tweemaandelijkse branchebijeenkomst werd uitgereikt aan Hans Roodenburg. De oud-havenjournalist was initiator en co-auteur van de eerste vijf delen.

Het rijkelijk geïllustreerde en 112 pagina’s tellende boek is in de boekhandel verkrijgbaar voor 19,95 euro. Het is ook te bestellen via de website van de uitgeverij www.watermerk.eu.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.