Nieuwe Zwitserse veren krijgen Stage V-motoren van Wärtsilä

0
Het nieuwe passagiersschip van CGN . (illustratie Omega Architects)

Wärtsilä heeft een opdracht gekregen om de motoren en bijbehorende nabehandelingssystemen te leveren voor twee nieuwe passagiersschepen tussen Zwitserland en Frankrijk op het Meer van Genève. De veerschepen worden gebouwd op de werf van Shiptec in Luzern. Opdrachtgever is de Compagnie Générale de Navigation (CGN), een Zwitserse veermaatschappij gevestigd in Lausanne.

De Wärtsilä 14 highspeed-motoren die voor dit project zijn gekozen, voldoen aan de Stage V-emissienormen voor de binnenvaart. De 60 meter lange schepen met een capaciteit van 700 passagiers worden voorzien van hybride energie- en voortstuwingssystemen, inclusief de Wärtsilä 14’s.

Stage V

“In de specificaties voor de te bouwen schepen lag de nadruk sterk op duurzaamheid en milieuvriendelijke prestaties. We zijn dan ook buitengewoon verheugd en trots dat de Wärtsilä 14 als motor die voldoet aan de EU Stage V-emissienorm, werd geselecteerd om het vereiste vermogen en de benodigde betrouwbaarheid te leveren”, zegt Johan Penninga van Wärtsilä.

“Het minimaliseren van de emissies bij hun activiteiten is van groot belang voor CGN, en deze nieuwe schepen zijn ontworpen om schoon en efficiënt te opereren. De Wärtsilä-motor werd precies met het oog op deze criteria gekozen”, aldus Martin Einsiedler, hoofd scheepsbouwkunde en engineering bij Shiptec.

De nieuwe Wärtsilä 1- motor. (foto Wärtsilä Corporation)

Leverbaar met 12 en 16 cilinders

De levering van de Wärtsilä-motoren is gepland voor de zomer van 2021. Het eerste schip zal naar verwachting in december 2022 beginnen met varen. Het tweede passagiersschip wordt ongeveer een jaar later opgeleverd.

De Wärtsilä 14 is volgens de Finse fabrikant de meest compacte motor in zijn vermogensrange op de maritieme markt en toepasbaar als voortstuwingsmotor en generatorset. De Wärtsilä 14 highspeed-motor is verkrijgbaar in 12- en 16-cilinderconfiguratie, met een vermogen tussen 749 en 1340 kW in mechanische voortstuwing en tussen 675 en 1155 kWe in toepassingen met hulpgeneratoren en dieselelektrische voorstuwing.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.