Corvus Energy heeft van Wärtsilä opdracht gekregen om accusystemen te leveren voor ’s werelds grootste 100 procent elektrische lichtgewicht Ro-Pax-veerboot. Met meer dan 40 MWh energieopslag wordt dit het grootste accusysteem ooit aan boord van een schip. Het is vier keer zo groot als de grootste installatie tot nu toe.
Scheepswerf Incat op Tasmanië bouwt het aluminium schip voor Buquebus uit Uruguay. De veerboot van 130 meter krijgt een capaciteit voor 2.100 passagiers en bemanning, 225 auto’s en een dutyfree-winkel van 2.000 vierkante meter, allemaal gehuisvest op één niveau.
Wärtsilä
“Dit baanbrekende project markeert een keerpunt voor de inspanningen van de maritieme industrie om naar groenere transportmiddelen over te stappen. De combinatie van geavanceerde technologie, milieubewustzijn en een innovatief ontwerp herdefinieert de toekomst van veerdiensten wereldwijd en baant de weg voor andere grote, emissievrije schepen” zegt Halvard Hauso, commercieel directeur Europa van Corvus Energy. “We zijn erg dankbaar dat Wärtsilä wederom Corvus Energy als partner heeft gekozen voor zo’n belangrijk en geavanceerd project.”
De levering van de accusystemen staat gepland voor eind 2024. Het schip zal in 2025 in gebruik worden genomen.
Krachtigste laders
Het schip zal de lange emissievrije reis, maar wel met hoge snelheid kunnen maken doordat het zal worden opgeladen met de krachtigste laders ter wereld, aldus de Noorse leverancier voor emissievrije en hybride maritieme oplossingen.
De veerboot wordt het eerste volledig elektrische schip in Zuid-Amerika dat tussen Argentinië en Uruguay vaart. Hauso noemt deze mijlpaal een positieve indicator voor de toenemende toepassing van maritieme elektrificatie in deze sector. Dit project toont aan dat “maritieme decarbonisatie nu wereldwijd plaatsvindt en niet alleen in Europa”.
Dolphin NextGen-batterij
Dit project wordt mogelijk gemaakt door de allernieuwste technologische doorbraak van Corvus: de lichtgewicht batterij Dolphin NextGen. Het ontwerp is gebaseerd op de architectuur van het vier jaar durende, miljoenen kostende ontwikkelingsprogramma van de Corvus Blue Whale ESS.
De Dolphin NextGen ESS is volgens het bedrijf “een echte doorbraak voor maritieme accuprojecten vanwege zijn lage gewicht, volumedichtheid, robuustheid en ongeëvenaarde flexibiliteit”.