Maritieme Afvalstoffen Inzameling Nederland (MAIN) maakt de laatste paar jaar een snelle groei door. De organisatie, die in 2000 ontstond uit een fusie van de Delfzijlster afvalinzamelaar Eems Milieu Techniek (EMT) en Tanker Cleaning Waddenzee (TCW) uit Den Helder, is met een vloot van zestien schepen actief in zes Nederlandse zeehavens en in veel binnenhavens. MAIN concentreert zich al enige tijd op verjonging van de vloot. De volgende stap hierin was de ingebruikname van milieuboot Main VIII, die wordt ingezet in de regio Amsterdam-IJmuiden. Het is het zesde nieuwe schip dat MAIN in gebruik neemt.
Het casco van de 37 meter lange Main VIII werd gebouwd in Turkije. Het schip werd afgebouwd bij VCU-TCD op Urk, waar inmiddels ook de Main IX in afbouw is. Deze dubbelwandige milieuboten vervangen verouderde schepen uit de vloot van MAIN. Een belangrijke reden voor de vervanging was dat de afvalinzamelaar en -verwerker behoefte had aan een ander type schip, een N-gesloten schip.
Het casco van de 37 meter lange Main VIII werd gebouwd in Turkije. Het schip werd afgebouwd bij VCU-TCD op Urk. (foto Jan Johan ten Have)
Directeur Theo J. Smit vertelt waarom: “ Wij mogen met dit nieuwe schip afvalstoffen met een laag ontvlampunt vervoeren en dat mocht met de voorganger niet. Wij gaan met de Main VIII werken in de havens van Amsterdam en IJmuiden; daar arriveren elke dag schepen die alle soorten brandstoffen vervoeren. Momenteel hebben wij enkel de beschikking over ons 900-tonsschip. Dit is onze grootste milieuboot maar vanwege het grote formaat biedt die ons beperkte mogelijkheden. Met de kleinere Main VIII en straks ook de Main IX zijn we aanzienlijk flexibeler.”
De Main VIII wordt aangedreven door een 360 pk sterke zescilinder Doosan Infracore L126TiH. Een 85 kVA Stamford Marine-generator wordt aangedreven door een John Deere en een 30 kVA Stamford Marine-hulpset wordt aangedreven door een 24 kW sterke Hatz. De Vogelsang-bilgepomp heeft een vermogen van 5,4 kW bij 3 bar tegendruk en 11,6 kW bij 8 bar tegendruk.
Amsterdam
Met de fusie van EMT en TCW tot MAIN werd in 2000 de eerste stap gezet in de ontwikkeling van een nationaal opererende organisatie in milieutechniek. Theo Smit werd aangesteld als directeur.
MAIN werkt zowel voor de zeevaart, de visserij als de binnenvaart. Voor de binnenvaart ligt de zeggenschap voor afvalinzameling bij stichting Afvalstoffen Binnenvaart (SAB). Deze stichting verdeelt Nederland in percelen en wijst die na inschrijving toe aan inzamelaars.
Al snel na de fusie kreeg MAIN van de SAB een belangrijk extra perceel toegewezen, namelijk de havens van Amsterdam en de regio IJmuiden. Dit betekende voor MAIN een belangrijke stap vooruit. Om de binnenvaart goed te kunnen bedienen was het bedrijf verplicht om drie milieuboten in deze regio in te zetten. Dit gaf MAIN de gelegenheid om ook voor de zeevaart en visserij te gaan inzamelen.
Verwerking
De eerste drie jaar van zijn bestaan was MAIN louter gespecialiseerd in de inzameling van afvalstoffen. Het ingezamelde afval werd afgeleverd bij verwerkers. In 2003 zette de onderneming een belangrijke volgende stap vooruit. MAIN nam van AVR de verwerkingsplant en de maritieme inzameltak over, waarmee het de beschikking kreeg over eigen verwerkingsfaciliteiten. “Het gevolg was een aanzienlijke groei van onze organisatie” , vertelt Smit. “ Want wij verwerkten niet alleen het door onszelf ingezamelde afval, maar gingen nu ook verwerken voor derden.”
Naast verjonging van de vloot speelde dit jaar nog een ingrijpende ontwikkeling in de bedrijfsvoering van MAIN. De afvalinzamelaar en -verwerker nam Stroom & Visser in Amsterdam over. Dit bedrijf houdt zich, naast inzameling, ook bezig met tankercleaning en ontgassing van tankers. “Hierin willen wij verder groeien” , zegt Smit.
De hoofdlocatie van MAIN op een schiereiland aan de Petroleumhavenweg in de Amsterdamse haven wordt aanzienlijk uitgebreid. MAIN damt er een stuk water in en krijgt er zo 19.000 vierkante meter extra oppervlak bij, met onder meer een nieuwe zeekade en een zeesteiger voor zeeschepen en grote binnenvaarttankers. Aan die kade kan MAIN klanten beter van dienst zijn voor de reiniging.
Tankerreiniging
Met deze ontwikkeling springt MAIN in op de groeiende behoefte aan tankerreiniging. Die groei krijgt binnenkort nog eens een extra impuls als voor binnenvaarttankers strengere reinigingsregels van kracht worden.
MAIN richt zich verder op het ontgassen van zeeschepen, hoe lastig de uitstootregelgeving dit proces ook maakt. “ Een haven als Amsterdam moet die faciliteit bieden. Schepen moeten niet speciaal naar Rotterdam hoeven varen om te ontgassen”, zegt Smit.
Hij verwacht overigens niet op heel korte termijn al met het ontgassen te kunnen beginnen: “Wij houden rekening met de gebruikelijke, langdurige vergunningprocedure en verwachten hiermee niet eerder dan volgend jaar te kunnen beginnen.”
(Jan Johan ten Have)