- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNieuwe app pakt onnodige leegvaart aan

Nieuwe app pakt onnodige leegvaart aan

- Advertentie -

Delen

Op de eerste beursdag van Maritime Industry (dinsdag 29 mei) lanceert 4shipping tijdens een app waarmee schippers kunnen voorkomen dat ze onnodig leeg varen. Volgens het bedrijf dat al een bevrachtingsapp heeft, wordt de binnenvaart met de app Altijd Vol transparanter en duurzamer.

“Verladers maken zich steeds meer zorgen om de verdwijning van kleine binnenvaartschepen, terwijl een groot deel van de Europese vloot 40 tot 50 procent leeg vaart”, zo kondigt 4Shipping de nieuwe app aan. “Deze leegvaart brengt hoge kosten met zich mee, maar de binnenvaartondernemers krijgen deze lege kilometers vaak niet of nauwelijks vergoed. Bovendien zijn deze lege kilometers belastend voor het milieu.”

 

Directeur en oprichter Jan Snoeij.

Altijd Vol

4shipping heeft een intelligente tool ontwikkeld om die leegvaart terug te dringen. Bij het in 2016 begonnen boekingsplatform van het Rotterdamse bedrijf zijn inmiddels 600 schepen aangesloten.

Met de app Altijd Vol wordt het omgekeerde principe toegepast, vertelt directeur Jan Snoeij. “Met deze nieuw ontwikkelde tool is het mogelijk voor alle binnenvaartondernemers om de toekomstige leegkomst eenvoudig te melden. Deze meldingen worden vervolgens geanalyseerd door een zelflerend algoritme en getoond op een kaart. Het algoritme gaat op zoek in duizenden ladingsstromen naar de best passende lading.”

 

Inzicht

Sales manager Pim Faasse vult aan: “Hierbij wordt uiteraard rekening gehouden met de scheepseigenschappen, route-eigenschappen en persoonlijke voorkeuren van de binnenvaartondernemer. Zo kan het platform proactief de verladers informeren die eigenaar zijn van bepaalde ladingstromen. De verladers krijgen vervolgens inzicht in de potentieel beschikbare scheepscapaciteit en kunnen hun ladingpakketten hierop afstemmen, waardoor de schepen vaker kunnen vol varen.”

 

Duurzaamheid

Het belangrijkste doel van het bedrijf met dit nieuwe product is de concurrentiepositie van “de duurzaamste modaliteit” verder versterken in West-Europa. “Er zijn namelijk twee aspecten in de sector die een negatief effect hebben op de efficiëntie van de binnenvaart en daarmee het duurzaamheidsaspect”, schrijft 4shipping in een toelichting. “Enerzijds spelen persoonlijke relaties een grote rol in de sector, maar ook de intransparantie die door diverse partijen in stand gehouden wordt. Met het nieuwe product wordt de organisatie van transport met de binnenvaart volledig transparant en biedt het de verladers en binnenvaartondernemers de kans om op een vrijblijvende manier nieuwe contacten te leggen en hun transport te organiseren.”

4shipping is op Maritime Industry te vinden op stand A.120.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -