- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Westerhuesen gaat aan de slag

Mts Westerhuesen gaat aan de slag

- Advertentie -

Delen

Bij GS Yard is deze maand de type C-tanker Westerhuesen opgeleverd. Het schip is eigendom van Fluvia Tankrode en zal vooral worden ingezet op de Duitse kanalen.

Eind 2018 bestelde Fluvia Tank­rode twee tankers van het type Sunrise bij GS Yard. Op 25 juli beet de Westerode het spits af. Deze maand was de beurt aan de Westerhuesen om de Groningse werf vaarwel te zeggen. Ook dit schip is, naar een goede traditie bij Fluvia, genoemd naar een Duitse plaats. Westerhuesen is een dorp in de Duitse deelstaat Nedersaksen.

Gecoate tanks

De type C-tanker is 85 meter lang en 9,60 meter breed en heeft daarmee een laadvolume van 1.865 kuub. Bij een diepgang van 2,80 meter is het laadvermogen 1.512 ton.

Het schip beschikt over vijf met zink gecoate tanks. Die zijn alle uitgerust met een deepwell-pomp met een capaciteit van 110 kuub per uur. De tanks kunnen zodoende individueel geladen en gelost worden. De Westerode heeft een separaat ballastsysteem, waarvoor een pomp van 300 kuub per uur voorhanden is. De classificering is uitgevoerd door Lloyd’s Register.

Straalbuis

De aandrijving gebeurt, zoals bij alle Sunrise-tankers, met twee Volvo D13 MH-motoren. Die leveren ieder 500 pk. Promarin leverde de twee 4-bladsschroeven (diameter 1.400 millimeter) en alle toebehoren.

Reintjes Benelux zorgt met twee keerkoppelingen (type WAF 164) dat de motoren en schroeven met elkaar overweg kunnen.

HR Piping deed de machine­kamerinstallatie en de complete laad-/losinstallatie. All Pumps Holland leverde een compleet Victor-pompenpakket. Blokland Non-Ferro zorgde voor U-bundelkoelers en een luchtkoeler

Van Alphatron Marine komen de MFM-line, JMA-610 radars en GPS-kompas. Damen Marine Components leverde onder meer het stuurpaneel, een hydraulisch aggregaat, de roeraandrijvingen en twee hydrodynamische visstaartroeren, en de Optima-straalbuis.

Kadlec & Brödlin ontwierp, leverde en installeerde de elektrische en elektronische uitrusting evenals de tankmeting en alarmering. Gebr. de Haan leverde het HVAC- (heating, ventilation, air conditioning) en het sanitair systeem.

Inrichting

Het stuurhuis (met hefkolom) draagt het stempel van Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf. Tischlerei und Alubau Wessels deed de inrichting van de woning, het stuurhuis en leverde bijpassend meubilair.

Verhaar Omega leverde een boegschroefinstallatie van het kanalentype (3100-4k, met een schroefdiameter van 1.000 millimeter). De motor is een Volvo Penta D13. Die doet ook dienst als verladingpomp.

W&O Europe leverde de benodigde afsluiters voor in de machinekamers. WindeX Engineering zorgde op zijn beurt voor de rvs klaproosters. Licorne Fuel is leverancier voor de smeerolie (Q8).

foto: Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -