Mts Pollux is nieuwe ster voor Nereïde

0

Nereïde SA heeft deze maand het mts Pollux in de vaart gebracht. Het schip werd donderdag 12 september feestelijk gedoopt bij Dolderman in de Binnen Kalkhaven, waar ook de afbouw had plaatsgevonden. RENSEN-DRIESSEN Shipbuilding tekende voor het ontwerp, de bouw en het casco en leverde de Pollux turnkey op aan de Luxemburgse rederij.

De doopmeters zijn Alyss en Chloé. De wens van een behouden vaart werd extra kracht bijgezet door de inzegening van aalmoezenier Bernhard van Welzenes.

Het schip is genoemd naar de gelijk­namige strijder uit de Romeinse mythologie.
Anders dan zijn tweelingbroer Castor werd Pollux onsterfelijk gemaakt door oppergod Jupiter. Als de twee helderste sterren in het sterrenbeeld Tweelingen leven ze alsnog beiden eeuwig voort.

De naam van de Pollux past bij de bedrijfsnaam van de rederij: de Nereïden waren – in de Griekse mythologie – de zeenimfen die zeegod Poseidon vergezelden.

86 meter

De Pollux is 86 meter lang en 10 meter breed. De aandrijving gebeurt door een Caterpillar 3508C, geleverd en geïnstalleerd door Dolderman. De keerkoppeling (WAF 562 met reductie van 4,546:1) is van Reintjes Benelux. Van Damen Marine Components komen onder andere het stuurpaneel, een hydraulisch aggregaat, de roeraandrijving, twee hydrodynamische profielroeren en de Optima-straalbuis.

De schroefasinstallatie is geleverd door Den Breejen Shipyard. Promarin leverde de 4-bladsschroef, die een diameter heeft van 1.650 millimeter.

De boegschroefinstallatie is een elektrisch aangedreven Verhaar Omega type VBS1000s.

DBS Scheepsservice installeerde de aluminium vloeren in het voor- en achterschip. Blokland Non-Ferro leverde de U-bundelkoelers.

GeMa Services

GeMa Services nam de complete conservering op zich, inclusief de levering van het verfpakket. Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis met hefgeleidekokersysteem en hydraulische installatie.

Werkina Werkendam verzorgde de complete elektrische installatie inclusief onder andere de 2-draads databesturing, het monitoringsysteem, het camerasysteem en de complete airco-installatie. Die laatste komt, net als de overdrukinstallatie, van WindeX Engineering.

Alphatron Marine leverde de nautische apparatuur: gekozen is voor de MFM-line plus een JMA 610-radar. De Tresco Navigis komt van Tresco Engineering.

ATEX

European Pump Services leverde twee EPS/Bornemann-ladingpompsystemen (capaciteit 250 kuub per uur) volgens ADN2019 (inclusief ATEX en temperatuurmonitoring). De pompinstallaties zijn geschikt voor het verpompen van zowel lichte producten als zware stookolie. Dat kan bij een maximale werkdruk van 7 bar. Ook de strippomp-unit is geleverd in ATEX-uitvoering.

Foresta Trading zorgde voor het volledige pakket FT VICTOR-dienstpompen op lekbakfundatie, FT VICTOR-gasolietrimpomp, FT-ballast/stripping-ejectors en FT-smeeroliehaspelsets met pomp en vulpistool met telwerk. Berg Maritieme Meetsystemen installeerde het gasdetectiesysteem.

De heetwater-ladingverwarmingsinstallatie (500 kW) is afkomstig van Heatmaster en is uitgevoerd met warmteterugwinning. Hoveko regelde de complete tankmeting en -alarmering, evenals de druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR-systeem.
W & O Europe leverde de afsluiters voor de dekleidingsystemen en de machinekamers.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.