- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Valburg: het varende ‘winkeltje’ van Shell

Mts Valburg: het varende ‘winkeltje’ van Shell

- Advertentie -

Delen

Donderdag 27 januari werd het nieuwe mts Valburg gedoopt in Rotterdam bij Roeivereniging De Maas in de Veerhaven. Een voor VT succesvolle tender bij Shell leidde tot de aanschaf van de nieuwe Valburg, een dedicated smeerolietanker van 1.500 ton laadvermogen. “De Valburg is het varende winkeltje van Shell”, vertelt Niels Groenewold, algemeen directeur van de Verenigde Tankrederij, die zich meer is gaan profileren als VT, met een nieuwe huisstijl en een nieuwe strategie.

Op het voorschip wordt na de overdracht het glas geheven richting de gasten die aan de wal staan. (vlnr) Ron Neleman (Breko), Niels Groenewold, Carla van Putten, Carin Verseput, directeur Mark Breijer van leverancier Breko is net zichtbaar achter Willem van Putten en Adri Groenewold. (foto’s MGR)

De grootte van de smeerolietanker is gezien de voortgaande trend van schaalvergroting in de zeevaart gerechtvaardigd. “Er komen grotere schepen in de haven en ook het verbruik van smeerolie neemt toe. Dat is momenteel niet goed zichtbaar, omdat veel zeeschepen in verband met de crisis langzamer varen en daardoor minder smeerolie gebruiken dan je op grond van hun motorvermogen verwacht. De wereldmarkt trekt echter zichtbaar weer aan en de verwachting is uiteraard dat de schepen ook weer sneller gaan varen.”
De smeeroliemarkt zal dit eerste kwartaal nog niet terugveren, maar voor de wat langere termijn komt dat volgens Niels Groenewold wel goed. “Die zeeschepen zullen weer sneller gaan varen. Ook de bunkermarkt zal dan weer aantrekken.” Voor de tankvaart in het algemeen is Niels minder optimistisch, althans tot en met 2018, waarna nog maar 10 procent van de producten in enkelwandige tankers mag worden vervoerd.

Techniek
Zoals alle nieuw in gebruik genomen schepen van VT blinkt de Valburg uit in state of the art technieken. Er kunnen maar liefst elf verschillende partijen smeerolie tegelijkertijd in worden vervoerd en drie verschillende op het zelfde moment worden geleverd aan de zeeschepen. Het schip zal worden ingepast in de logistiek van Shell.

Het casco voor de Valburg werd in september 2010 gekocht bij Breko in Papendrecht. Het schip werd geheel volgens de richtlijnen van VT afgebouwd bij Breko. Niels Groenewold: “We hebben met Breko samen uitzonderlijk goed werk verricht en denken ook dat Breko een sterke partner is voor de toekomst. Het dek werd opengemaakt en schotten aangebracht. Het aantal tanks ging van 5 naar 11, zodat gescheiden partijen kunnen worden geladen. Er staan drie pompen op het schip, twee van 150 kuub per uur, één van 70. Zo kunnen drie partijen tegelijkertijd gescheiden worden geleverd. Alles is elektronisch gestuurd. Mede gezien de duurzaamheid waar we naar streven, maken we altijd gebruik van de nieuwste technieken. Er zijn kleinere generatoren aan boord, we maken gebruik van ledverlichting. Bijvoorbeeld op de Vorstenbosch is een volledig power management aan boord geïnstalleerd, waardoor er nooit meer energie wordt gebruikt dan strikt noodzakelijk is. We zijn een specialistisch bedrijf en om goed te concurreren doen we die extra investeringen. Dat werpt vruchten af. Je kunt allemaal autorijden, sommigen zijn tevreden met een middenklasse auto, maar er zijn er ook die liever in een Mercedes rijden, of zelfs in een Rolls.”
De 150 meter lange Vorstenbosch is begin april klaar, op de kop af tien jaar na de start van de bouw van de Vlissingen, tot de Vorstenbosch in de vaart komt het grootste binnenschip ter wereld.

Strategie
De nieuwe huisstijl van VT markeert de lancering van een nieuwe strategie, legt Niels Groenewold uit. De pay-off van VT (‘Maritime Logistic Services’) is veelzeggend: het werkgebied is veel breder dan de bunkeringen in de zeehavens, waarvoor VT sinds jaar en dag bekend is. “De kerntaak van VT blijven de bunkerschepen, maar een differentiatie was noodzakelijk. We vervoeren al jaren naast stookolie ook chemie, zware chemie en minerale producten. Er zijn schepen die de producten warmer dan 80 graden Celsius kunnen houden, maar er zijn ook schepen geschikt voor blanke, minerale producten. We bouwen niet op de bonnefooi schepen voor minerale producten, maar doen alles in goed overleg met opdrachtgevers. We zien wel wat er op ons pad komt. Als de opdrachtgever dat wil, worden nieuwe schepen gebouwd.” In Europa zal VT mogelijk uitbreiden. De Veeningen werd in 2009 het eerste schip voor minerale producten. “Dat heeft een meerjarig contract en is daarvoor ook gebouwd. We investeren in overleg met de klant op een verantwoorde manier.”

De Valburg werd gedoopt door Carla van Putten, echtgenote van Willem van Putten, de QSHE-manager van VT (Quality, Safety, Health & Environment). Naast haar Niels Groenewold.

De afgelopen jaren is gewerkt volgens een groot plan van vlootvernieuwing. Een plan dat bijna voltooid is. In wezen is er vrijwel geen capaciteit aan de vloot toegevoegd, al is wel gestreefd naar schaalvergroting. “Je moet wel, omdat de klant recht heeft op een concurrerende prijs en je zijn kosten zo beperkt mogelijk moet houden.”

Internationaal
Ook internationaal timmert VT aan de weg. De vestiging in Panama doet het zeer goed. De twee tankers die daar in 2009 heen zijn vervoerd, blijken uitstekend te functioneren in de lokale markt. Bij de vestiging in Panama zijn veertig mensen in vaste dienst. VT Shipping International in Panama – dat regelmatig wordt geaudit door het hoofdkantoor in Rotterdam – is door de Panama Maritime Authority genomineerd voor de verkiezing van beste scheepvaartorganisatie.
“Daar mogen we best trots op zijn, gezien het grote aantal scheepvaartondernemingen dat opereert onder de Panamese vlag. Uniek daar is zeker dat we ISO 9000 en 14000 zijn gecertificeerd. We hebben een heel goed lokaal team in Panama, dat rond de klok werkt.” ‘Panama’ is een goede leerschool voor VT. “Daar hebben we het draaiboek geschreven voor vestigingen buiten Europa. We inventariseren de kansen daarvoor en bekijken bepaalde regio’s in de wereld.”
 
Niels Groenewold wil echter nog niet vertellen welke regio’s dat zijn. “Wel dat we overal met dezelfde eisen aan duurzaamheid en kwaliteit te werk gaan. Op alle schepen varen Nederlandse mensen met een Nederlands arbeidscontract. We hebben een eigen opleidingstraject.”
Opmerkelijk is dat het team in Panama vanuit Nederland wordt begeleid door Yuri Ouweneel, in Rotterdam genomineerd als Jong Haventalent van het jaar, dat hij overigens net niet geworden is. Hij moest alleen Marie-Louise Vlaming van Vopak voor laten gaan.
“We hebben een jong team”, zegt de 36-jarige Niels Groenewold.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -