- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSomtrans XXV in de running

Somtrans XXV in de running

- Advertentie -

Delen

Tweemaal 1800 pk sterke Anglo Belgium Corporation-diesels zorgen dat het 135 meter schip niet al te lang in de koerslijn van het Zwijndrecht-Dordtse veer blijft dobberen. Zo’n kanjer zijn we zachtjes aan wel weer gewend, maar als hij voorbij is en je kijkt hem in zijn 17,50 meter brede kont denk je….Whaw!

Zo’n eigentijdse Somtrans XXV in volle run langs de historie van Dordt, in vergelijk met de tijd dat Albert Cuyp (1620-1691) zijn stad vereeuwigde vanuit een ‘Langedijkse praam’, is wat je noemt vooruitgang! Het casco is in China gebouwd en bemiddeld door Rensen Shipbuilding in samenwerking met Oosse Maritiem. De naam van de opdrachtgever is na het lezen van de kop al geen puzzel meer.

Voorbereid op zijn taak
Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie in Capelle aan den IJssel kreeg de opdracht om het schip af te bouwen, op een moment dat er in de agenda plaats was. Echter: het casco kwam op een Chinees tijdstip! Smits Machinefabriek werkte op dat moment al in overspeed en besteedde een deel van de afbouw uit aan collega Machinefabriek G. Olthof, de firma die sinds 1924 een geheel eigen partij in de motoren business speelt. Dan weet je dat motoren goed staan uitgelijnd, kortom ervaring in een machinekamer wordt verwerkt tot functie.
Olthof vertegenwoordigt sinds de oprichting het motormerk Brons en heeft verder als specialisatie Stork, Bolnes, Mitsubishi en Doosan. Met 135 meter voor de wal, nieuwbouw, modern equipment of reparatie, hebben de dertig professionals van Olthof eveneens geen moeite.
De Somtrans XXV is stoer, zeer compleet en goed voorbereid op zijn taak. Opnieuw een standaard firmaschip, dat niettemin smaak en inventiviteit van de eigenaar etaleert. Door de combinatie van hobby voor inrichting met budget wordt de kijker op een open dag iedere keer weer verrast. Het maakt duidelijk dat eigenaar, bemanning en schepen met hun tijd meegaan.De Somtrans XXV is hier een voorbeeld van.

Ronald Somers van Somtrans NV gaf zijn gasten op de open dag een persoonlijke rondleiding over de tanker die gezien mag worden.
Al bijna twintig jaar op de loonlijst bij Somtrans, waarvan dertien jaar als walkapitein, weet Ben Grootenboer zachtjesaan waar het langs gaat bij de firma. De bestaande Somtrans-vloot en nieuwbouw houden hem en zijn twee technische collega’s wakker. “Geen dag hetzelfde, het blijft boeiend werk”, aldus Grootenboer die reeds met nummer XXVI doende is.
Deze Somtrans XXV meet 7161 ton en wordt bestuurd door Van der Velden roeren en Verhaar kopschroeven. Geladen met 5500 ton voldeed het schip tijdens de proefvaart ook met één motor aan alle manoeuvreereigenschappen, waarmee het certificaat een plus kreeg! Voor de energie aan boord zorgde De Ruyter Dieseltechniek. Kampers leverde de stuurhut en Dacom Werkendam deed dat met de Travel­vision Duo die gelijktijdig Astra 19,2 en 23,5 kan ontvangen en de Alpha­tron nautische apparatuur.

Leidingwerk
Het wooncomfort timmerden de jongens van Verveer uit Zwijndrecht en Dik den Hollander realiseerde zoals bij Somtrans gebruikelijk de aankleding van het interieur. Van Leemberg Pijpleidingen en Apparatenbouw uit Heerjansdam beheerst het trunkdek. Met de modernste machines – waaronder twee doornbuigmachines – optimaliseert Leemberg zijn prefab- productie voor onder andere binnen- en zeevaartschepen, offshore, pontons, bunkerstations en baggermateriaal.
De leidingen kunnen worden voorzien van een laag lasprimer en voor systemen zoals zout-/koelwater worden de leidingen thermisch geconserveerd. Snelheid plus efficiency hebben bij Leemberg de som van kwaliteit. Ze kennen de ‘binnenkant’ van de scheepvaart, komen met een uitstekend leidingontwerp en houden hun ‘poot strak’ met levertijd!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -