Mts Manhattan: een 2.0 concept

0
mts Manhattan
(foto Media Creators)

Coasters, binnenvaart van groot tot klein, van heavy tot afwijkend model, tankers en allerlei andere vaartuigen, reparatie en nieuwbouw langs de steigers, kranen in beweging… We zijn bij Kooiman & Hoebee waar Bastiaan Rigter en zijn team aan het roer staan en het in China door RensenDriessen Shipbuilding gerealiseerde casco van mts Manhattan in opdracht van Double W Shipping en door het technisch management van Allround Shiprepair is afgebouwd.

Van de start totdat er gang in zit, vraagt de maak- en bouwtijd voor een type Moneymaker pakweg zo’n honderdduizend manuren. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen in een coronaperiode waar opdrachtgevers in de rij staan, jongelui kiezen voor een sexy laptop-job, je onbezette balies aantreft en daardoor spullen niet op tijd geleverd krijgt, maar die wel aanmerkelijk duurder zijn geworden, terwijl ook de transitie naar Stage V haar prijs heeft! 

En toch ontzorgen de betrokken bedrijven de opdrachtgever door routine, efficiëntie en techniek waar het kan. Met een ‘tikkie’ vertraging voer de Manhattan proef op 23 september. Het weer en schip: schitterend! 

dek van mts Manhattan
(foto Johan de Witte)

Mts Manhattan heeft als afmetingen 110 x 11,45 meter. Double W Shipping Sarl neemt de exploitatie op zich. Het schip zal worden bevracht door UniBarge. 

We praten met Raymon Berkhout, al zes jaar bij de firma en sinds twee jaar als algemeen directeur de vloot vanuit Luxemburg managend. Door het vaargebied van de schepen draait zijn auto nogal wat kilometers. Na het mbo zette hij de pet van de landmacht op, doorliep zijn opleiding, werd uitgezonden en net voordat Afghanistan speelde, wisselde hij de landmacht voor de maritieme sector. Met een gedegen opleiding als bagage, waarin onder andere standvastigheid en verantwoordelijkheid hoofdrollen spelen, is nu de maritieme strategie zijn dagelijkse uitdaging. 

Interessante job, Raymon?
“Ja, fijn bedrijf ook. Initiatief krijgt hier waardering. Lijnen zijn kort. Er gebeurt veel. Overleg is handig, vergaderingen zo min mogelijk. Schepen verkopen en nieuwe bouwen in coronatijd vraagt om er een tandje bij te zetten. Zeker als je met nieuwbouw aan de normen van Stage V moet voldoen. Ook dat is weer een leerproces, de ontwikkeling stopt niet.”   

Technisch manager Marco Van Weerdenburg schuift aan. Als Allround Shiprepair heeft hij
samen met collega’s de Manhattan geïnstalleerd. “Deze nieuwbouw was een mooie uitdaging, alle voorhanden zijnde techniek is toegepast. Uiteraard hebben we het Allround Repair-camerasysteem geïnstalleerd. Het is door verschillende topmerken samengesteld en heeft een buitengewoon duidelijk beeld, dat ook een eventuele calamiteit feilloos vastlegt. Voor de elektrische installatie was EMS verantwoordelijk, Willemsen Interieurbouw realiseerde de betimmering, De Jong’s Pijpleidingfabriek deed het leidingwerk. Deze Manhattan heeft acht tanks, een butterwash-installatie, Heatmaster-ketel en tracing.” 

Marco straalt ‘mijn hobby is mijn werk’ uit, voelt zich in de scheepvaart als een vis in het water en is enthousiast over zijn camera­systeem.

We gaan kijken op de werf en treffen Bastiaan Rigter aan de lunch (uit zijn broodtrommel). “Natuurlijk heb ik wel even tijd.” 

Bastiaan, we weten dat je hart bij reparatie ligt, maar we tellen op rij: de Saludo, Adventure, Madeira en Manhattan, allemaal van het Moneymaker-type. Is dat eenmaal meten en vier keer zagen?
“Integendeel, scheepsbouw is anders dan serie-vliegtuigbouw. Ook al zijn het zusjes, schepen zijn nooit gelijk. Wat we aan de nieuwbouw doen is faciliteren en de ‘ballen die bij de onderaannemers van tafel rollen’ pakken wij op. We hebben onder andere ook de motoren uitgelijnd en geplaatst. “We hebben elk specialisme in huis. Onze normale weekcyclus is drie schepen eraf en drie erop, daarop wordt het werk ingedeeld. Soms valt gepland werk weg of heeft het vertraging, afbouw is dan voor ons een continuering.”

Zoals we zien, staat de helling vol: steigers en haven zijn bezet, op alle schepen en baggermaterieel wordt gewerkt. 

Hoe kan dat met 55 man?
“Tel er honderd inleners en onderaannemers bij, voeg daar twintig timmerlieden aan toe van Kooiman Interieurbouw en je komt in de buurt.”

Wat is je ambitie?
“Met medewerkers werken en opleiden die het ook mooi vinden. Succes is dan niet ver weg.” 

Om destijds het unieke helling­systeem te realiseren dat 4.200 ton in een oogwenk droog zet, was durf, veel inspanning en een grote investering vereist. Wat de Van Brienenoordbrug voor het verkeer betekent, is Scheepswerf Kooiman Hoebee voor de scheepvaart.

mts Manhattan bij Dordrecht
(foto Johan de Witte)

Manhattan

In 1609 zou Henry Hudson – ontdekkingsreiziger op de loonlijst van de VOC – een aantal Indiaanse opperhoofden in zijn scheepshut hebben uitgenodigd waarna zij door ‘ener grote hoeveelheid brandewijn’ onbekwaam werden. Het Indiaanse gezelschap doopte het gebied hierna ‘Manna-ha-ta’, en dat betekende zoiets als “het eiland waar wij dronken zijn
geweest”, hetgeen bewijst dat er de laatste vijf eeuwen aan boord van schepen nogal wat is veranderd! 

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.