Telestho heeft een succesvolle toekomst voor de boeg

0
mts Telestho
(foto Drone by Mark)

Het Werkendamse bedrijf Ship Vision houdt zich bezig met de aan- en verkoop van schepen, pontons en overig drijvend materieel. Als EMCl-­gecertificeerd scheeps­makelaar bemiddelt het team niet alleen bij aan- en verkoop van bestaande schepen, maar ook bij de nieuwbouw van binnenvaartschepen. Voor de eigen vloot werden in het verleden meerdere schepen afgebouwd.

Waspik

Onlangs werd bij scheepswerf De Toekomst in Waspik voor de Ruijtenberg Groep een nieuw schip afgebouwd. De 3.077 ton metende mineralentanker kreeg de fraaie naam Telestho, ofwel het Griekse woord voor succes. De lijst van de ervaren en vakkundige toeleveranciers en onderaannemers maakt duidelijk dat de tanker zonder twijfel een succesvolle toekomst tegemoet gaat.

Jan Ruijtenberg begon op 16-jarige leeftijd als matroos op de Panta Rhei, het schip van zijn vader. In 1995 startte hij het bedrijf Ship Vision, van waaruit Jan met Dolf Cornet de klanten bedient. Na wat reparatie- en onderhoudsklussen in Waspik vond in 2015 de eerste serieuze kennismaking met Peter van ‘t Hoog, directeur van scheepswerf De Toekomst plaats. 

Prima bevallen

Op 22 mei van dat jaar trouwde hun schoonzoon Erwin van der Stelt met hun dochter Neline en in dezelfde periode werd het voor het kersverse paar afgebouwde motorschip
Mi-Deseo opgeleverd. 

Die samenwerking met de fami­lie Ruijtenberg was prima bevallen zodat Van ‘t Hoog, na de nodige besprekingen, ook opdracht kreeg de tanker Telestho af te bouwen. Ook deze samenwerking verliep tot tevredenheid van de familie Ruijtenberg. Scheepswerf De Toekomst was verantwoordelijk voor de inbouw van de machinekamer.

Het casco is gebouwd door Greenport Rotterdam, dat ook het dekleidingwerk zou installeren. Toen het casco, prijstechnisch en kwalitatief aanvaardbaar, door corona een jaar later dan gepland in Waspik aankwam voor de afbouw, heeft Oonincx Scheepsonderhoud het project leidingwerk (alsnog) tot een goed einde gebracht. 

Ketel en spiralen

De Telestho beschikt over tien centertanks met een totale capa­citeit van 3.645 kuub en een Heatmaster-ketel en spiralen. Aan boord staan verder twee Bornemann­pompen met een capa­citeit van 360 kuub per uur elk, geleverd door officieel dealer European Pump Services (EPS) uit Oud Gastel. 

Na een succesvol verlopen geladen proefvaart op 22 september vaart de tanker nu in het ARA-gebied voor lnterstream Barging. Een Caterpillar 3512 (1600 pk) zorgt daarbij voor de voorstuwing van de Telestho. De Waal Werkendam leverde het hydraulische stuurwerk en twee dubbelplaats balansroeren, en plaatsgenoot Van Wijk het stuurhuis met kolom, de autokraan met een capaciteit van 2.000 kilo en de lieren op voor- en achterschip.

Luxe betimmering

“Naast onze klanten krijgen ook onze bemanningsleden de nodige persoonlijke aandacht.
De bemanning moet zich aan boord thuis voelen en het naar de zin hebben. Daarom zijn de inrichting en betimmering een stuk luxer dan gebruikelijk”, stelt Jan Ruijtenberg. 

Om die luxe op een verantwoorde manier waar te maken, ging hij voor de binnenvaarttanker in zee met Steeha. Dat was niet de eerste keer, want dat bedrijf stond aan boord van meer schepen van de Ruijtenberg Groep garant voor de fraaie betimmering. 

Bij het bedrijf van Johan van der Steenhoven en André de Haan zit houtbewerking al ruim 25 jaar in het bloed, waarvan zo’n tien jaar als eigenaar van Steeha. Het is een veelzijdig bedrijf dat niet alleen werkzaam is in de maritieme sector (binnenvaartschepen en jachten), maar ook veel klanten aan de wal telt. 

Naast de betimmering van stuurhut en de voor- en achterwoning op een schip zorgt het vakkundige team van meubelmakers en timmermannen ook  voor keukens, veranda’s en interieurs, dakkapellen en dakrenovaties. 

Hoewel Steeha zich vooral specialiseert in hout, wordt zo nodig ook gewerkt met plaatmateriaal. Het gebruik van hout aan boord van een tanker is nou eenmaal verboden. Voor het team van Steeha geen probleem om met HPL (High Pressure Laminate) beplakt plaatmateriaal toch te zorgen voor een bijzonder luxe uitstraling aan boord van de Telestho. 

Knap stukje werk

Johan van der Steenhaven zegt over de samenwerking: “Samen met Christine en Jennifer Ruijten­berg hebben we de mate­rialen uitgekozen en zijn we tot een compleet idee gekomen. Naast de lessenaar en complete betimmering van de stuurhut en woningen, inclusief keuken, hebben we ook onder andere de meubels en bedden gemaakt. Een bijzondere constatering was dat de vaste woning een continucertificaat heeft gekregen; een knap stukje werk van de afbouwers.” 

Dat kan eigenlijk gezegd worden van de hele afbouw, met als resultaat dat de vloot van familie Ruijtenberg is uitgebreid met een fraaie én luxe uitgevoerde tanker.

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.