Wiljaco-F: knap staaltje werk van de afbouwers in Maasbracht

1
(foto Noud van der Zee)

Onlangs werd in Maasbracht een vrijwel nieuw vrachtschip afgeleverd voor Fransbergen Trading and Shipping. Het binnenvaartschip kreeg de naam Wiljaco-F. De lijst van ervaren en vakkundige onderaannemers en toeleveranciers onder aanvoering van het scheepsreparatiebedrijf Marco B.V. maakt duidelijk dat de Wiljaco-F een succesvolle toekomst tegemoet kan zien.

Wilmer Fransbergen, algemeen directeur van Fransbergen Trading and Shipping, vertelt: “Ons bedrijf heeft een half jaar geleden van scheepswerf Tinnemans Solutions opdracht gekregen om het vroegere vrachtschip Cardium in Dordrecht op te halen en naar Maasbracht te brengen. Het schip was gekocht door een handelaar en diens plan was om het in Maasbracht af te laten bouwen. Deze handelaar vroeg: ‘Heb jij interesse om dit schip over te nemen?’ Ik ben aan boord van het schip gegaan om het te bekijken. Eigenlijk was het niks voor ons bedrijf. Maar later bedacht ik me. Ik ben toen gaan praten met Marco B.V. De eigenaren van deze onderneming, Marcel van Dijk en Dion Vissers, hebben een raming gemaakt voor de afbouw van het schip. Ik heb het casco overgenomen en na enkele besprekingen kreeg Marco B.V. van ons de opdracht. Het bedrijf is direct van start gegaan met de afbouw.”

Samen

Marcel van Dijk zegt: “We hebben als Maasbracht Groep vergaderd over de wijze waarop we dit project samen zouden aanpakken. Marco B.V. heeft het voortouw genomen om in dit afbouwproces als hoofdaannemer op te treden. En samen hebben we het casco tot een volwaardig nieuw schip gebouwd.”

“Bij aankomst van het casco in Maasbracht heeft Marco B.V. de oude onderdelen verwijderd en alles vernieuwd. Het timmerwerk in de stuurhut en de voor- en achterwoning is verricht door Tinnemans Interieur. Antwerp Diesel Repair leverde de Caterpillar-motoren en wij bouwden die in. Marco B.V. heeft ook het stuurwerk ingebouwd, de spudpalen en het lens-/ballastsysteem gereviseerd. Tinnemans Floating Solutions heeft de masten gekocht en de lieren gerepareerd. Vissers & van Dijk nam de complete elektrotechnische en nautische installatie op het schip voor zijn rekening en Van Lier Techniek zorgde voor het sanitair.”

Hij vervolgt: “Oudakker, Verbunt en Tullemans uit Maasbracht waren als onderaannemers betrokken bij de afbouw. Alphatron uit Rotterdam, EBR uit Lage Zwaluwe en OMRU uit Echt waren deelnemers van buiten Maasbracht. Alles is volgens plan verlopen en de samenwerking tussen de onderaannemers verliep heel goed.”

Naam met historie

Wilmer vertelt: “Ik heb de naam van het schip veranderd in Wiljaco-F, omdat die naam al op het eerste schip van mijn grootouders stond. De naam Wiljaco komt van opa Willem en oma Jacoba. Mijn vader Roelof Fransbergen zette dezelfde naam op zijn motorschip. Ik vond het leuk om zo ’n mooi binnenvaartschip ook de naam Wiljaco-F te geven.”

“Ik ga het inzetten voor ons eigen contractwerk. We hebben veel werk en gaan varen met allerlei ladingstromen, zoals zand, grind en kalksteen. Ik wilde echt een bijzonder schip laten bouwen. We hebben voor het schip een interieurontwerper in de arm genomen. Dat was Marjolein, de partner van Marcel van Dijk. Samen met mijn vrouw Cecile heeft ze het interieur ontworpen. Ik heb wel gezegd dat ik het op prijs zou stellen om in de keuken een kookeiland te plaatsen. Samen met Tinnemans Interieur hebben we de indeling van de woning bepaald.”

Speciale kast

“Ik werd gevraagd om mee te kijken naar het interieur”, zegt Marjolijn van Dijk-Beckers, eigenaar van bureau Lijnontwerpt, ook uit Maasbracht. “Qua indeling van de ruimte was het een en ander al vastgelegd. Ik keek vooral naar de functie van de ruimte en de vorm van het schip. De ruimte in de achterwoning van de Wiljaco-F is redelijk groot. Ik heb geprobeerd maatwerk te leveren.”

“Mijn inbreng in de woning bestaat uit het ontwerp van maatwerkmeubelen en het gebruik van lichte en natuurlijke materialen Ik heb een kast ontworpen die een scheiding aanbrengt tussen de eethoek en de woonkamer. In dit meubel is een draaibare televisie geplaatst. Vanuit de eethoek en de woonkamer kun je tv kijken. In beide ruimtes heb ik hoge kasten ontworpen voor opbergspullen. In de gang is de ruimte ook optimaal benut met hoge opbergkasten in dezelfde kleurstellingen.”

De speciaal ontworpen kast zorgt voor een scheiding tussen de eethoek en de woonkamer. In dit meubel staat een draaibare televisie. (foto Noud van der Zee)

“Toen ik aangaf met eikenhout te willen werken, fronsten de timmerlieden van Tinnemans Interieur hun wenkbrauwen. ‘Eikenhouten deuren, is dat niet ouderwets?’, vroegen ze. Maar het hout is met een wash behandeld en oogt nu fris en van deze tijd. De vaklui beamen dit.” “Met Cecile Fransbergen heb ik me beziggehouden met de kleurschakeringen. Ik heb geprobeerd de kleuren in het interieur neutraal te houden. Wit, zwart en grijsbruine tinten, waardoor de kapitein en zijn vrouw hun eigen smaak kunnen toevoegen door accessoires en persoonlijke spulletjes. Zo kan de Wiljaco-F hun thuis worden.”

Wilmer Fransbergen besluit: “De afbouw van de Wiljaco-F is fantastisch verlopen. Alle bedrijven binnen en buiten Maasbracht die aan dit project meegewerkt hebben, hebben voortreffelijk werk geleverd.” De vloot van scheepvaartbedrijf Fransbergen is zodoende uitgebreid met een fraai en luxe uitgevoerd motorschip.

tekst: Noud van der Zee

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Wilmer een fantastisch verhaal en zo leuk om te lezen, echt de betrokkenheid van begin tot eind voel je al lezend. Ik wens jou en de Wiljaco-F een heel mooie toekomst.

    Wijnand

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.