Voor de kleine en op leeftijd gekomen Aqua Mosa is de decennialange slopsinname voorbij. Via de sloophamer wordt ze gerecycled. Haar opvolger realiseerde Breko Shipbuilding & Repair voor Ships Waste Oil Collector (SWOC). Deze nieuwe, 86 x 9,60 meter en 1.751 ton grote sloptanker, die eveneens Aqua Mosa heet, is voorzien van een eigen stikstofinstallatie waarmee ook overslag kan plaatsvinden buiten de Petroleumhavens indien met blauwe kegel gevaren wordt!
SWOC is met zes lichters (waarvan drie dubbelwandige type C-schepen – twee met eigen inertsysteem) uniek in Europa. Met het gereedkomen van de nieuwe Aqua Mosa is het bedrijf uit Rotterdam klaar om scheepseigenaren en ladingbelanghebbenden een passende oplossing te bieden voor het vloeibare afval dat zich aan boord bevindt.
Slopsinzameling waarbij separatie in de verschillende bestanddelen herwinning en hergebruik (nuttige toepassing) mogelijk maakt, behoort tot de meest gecontroleerde activiteiten in de haven. Overeenkomstig ISO9001 en ISO14001 en door ILT afgegeven vergunningen voor het inzamelen van alle soorten vloeibare scheepsafval is SWOC voor de havenautoriteiten een officiële ontvangstvoorziening van scheepsafvalstoffen.
Bij SWOC staan C.A. de Koning en Th. Wubben ‘aan het roer’. Het bedrijf is opgericht in 1974 als inzamelaar van vloeibare afval, scheepslading en aan de (petro)chemische industrie gerelateerde stoffen.
Niet zomaar een type C-tanker
Breko realiseerde al de Aqua Albis in 2010 en de Aqua Ligera in 2013 en nu deze Aqua Mosa (Latijn voor Maas). Wanneer we na de proefvaart aan boord stappen, zegt de technische man van de firma, Hendri Blaak, onverholen trots: “Dit is niet zomaar een type C-tanker.”
Oké waarom niet? “Het is een gerenommeerd model, door de Gebr. De Jonge in Kladovo gebouwd. PSI heeft het aangepaste leidingwerk er in Kladovo al opgelegd. Met dubbele leidingen en terugslagkleppen tussen elke tank kunnen dampen zich niet vermengen en daardoor hebben we separatiemogelijkheden in het kwadraat.”
Hendri heeft vanaf het begin de afbouw begeleid. Techniek, functie, gebruiksvriendelijk en het er netjes uit laten zien werd zijn hobby. Logisch dat SWOC-manager Edwin Michels hem vroeg of hij als technische man en projectleider bij nieuwbouw aan de wal wilde stappen.
Vonkvrij
Hij kreeg de vrije hand. Zijn specifieke sloptankervaring en dat van de collega’s implementeerde hij in dit nieuwe schip. Hij ging nog wat verder; onder andere door in de materiaalkisten aan dek vonkvrij TL-verlichting te plaatsen en, omdat zo’n klep nogal eens een aanslag pleegt op vingers, gasveren die dat verhinderen.
De samenwerking met Breko’s projectleider Alex Mutsaars was waardevol en plezierig, aldus Hendri. Daarnaast heeft hij met zijn kompanen de Aqua Mosa uitstekend in de verf gezet. Als we het schip bekeken hebben en hem succes wensen, vertelt zijn brede lach ons dat afbouwen zijn ding is!
Verre van standaard
“Februari 1991”, zegt Alex Mutsaars, als je vraagt wanneer hij bij Breko in dienst kwam. Voor zijn wapenfeiten heeft deze krant niet voldoende pagina’s. Van tanker tot zeevaart, specifieke vaartuigen en nog veel meer. Het feit dat geen schip hetzelfde is, maakt installeren voor Alex een blijvende uitdaging. Zo min mogelijk werkbesprekingen; aan een half woord heeft hij voldoende.
“Iedere keer als er weer een nieuwe vertrekt, besef je dat elk schip, de eigenaar en bemanning uniek zijn. Ons werk blijft daardoor boeiend. We maken het verschil met een goed team. Afbouw moet geen wedstrijd worden. Kwaliteit vraagt tijd en aandacht. Bij deze Aqua Mosa hebben medewerkers van SWOC aanmerkelijk bijgedragen aan de uitvoering. Het is een ‘verre-van-standaard-schip’ geworden.”
Martin Hordijk en Micha Hanssen zijn de kapiteins die straks aan het roer staan.
Rondje Aqua Mosa
Timmeren is voor Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmeringen ontwerpen. Bij het timmerbedrijf uit Huissen is het gebruikelijk om duurzame totaaloplossingen te bedenken. Gelet wordt op ergonomie, comfort en veiligheid met kwaliteit als uitgangspunt.
Aan de kolomstuurhut hangt het label van Alubouw de Mooij. De elektrische installatie realiseerde Van Tiem. Koedood leverde als voortstuwing een 701 kW sterke Mitsubishi.
Aan dek tellen we twee Bornemann-pompen en specifiek voor minder goed pompbare slops zijn er nog twee Vogelzang-vacuümpompen met filterwerk geplaatst, dat niet schrikt van vodden en laspinnen.
In de dubbeldeks voormachinekamer steekt een enorme elektromotor zijn kop boven de eerste vloer uit. De kanalenkopschroef zelf is van Van Wijk. Een thermische olieketel van Konutherm is er om de afvalolie en chemie pompbaar te verwarmen.
Energie voor het pompbedrijf en algemene dienst genereert John Deere. De bovenverdieping deelt van Tiem Elektro met de stikstofinstallatie.
tekst en foto’s: Johan de Witte