Op vrijdag 15 september is de Nina gedoopt. Van die taak kweet naamgeefster Nina Damen zich met verve. Zij is de dochter van één van de vennoten van DAK Shipping, Kommer Damen junior, dat de tanker in de vaart brengt. De Nina (84,70 x 9,60 x 3,40 meter) is een geheel nieuw ontwerp, ontwikkeld en geleverd door RensenDriessen.
“RensenDriessen mocht het complete schip ontwerpen, bouwen en opleveren”, vertelt directeur Wim Driessen. “Onze projectleider
Nicolae Per Adrian verzorgde het bouwtoezicht op de cascowerf. Onze chief designer Mirek Kowalski zorgde voor de gekeurde set bouwtekeningen.”
Kruiplijn van 3,80 meter
Het schip is een compleet nieuw ontwerp, en zodoende ook genoemd naar Nina. Driessen: “We hebben een optimaal draagvermogen en lage kruiplijn nagestreefd, maar wel op een dusdanige manier dat we een goed, sterk en solide schip behouden.” TankStar verzorgde de stabiliteitsberekeningen en de stabiliteitssoftware aan boord.
Het schip heeft een kruiplijn van slechts 3,80 meter. Dat was een uitdrukkelijke wens van DAK Shipping, vertelt Damen. “Het schip kan zodoende uitstekend uit de voeten op de Duitse kanalen, al zullen we het ook in het ARA-verkeer inzetten.”
Enkelschroefs
Het schip heeft één voortstuwingstrein. Daarover vertelt Driessen: “Wij geloven sterk in het enkelschroefsconcept omdat dit – zeker op termijn – voor de eigenaar economischer is. We zouden wellicht nog een ton of 30 tot 40 op diepgang kunnen ‘winnen’ maar dan zullen er ook weer andere concessies moeten worden gedaan. Dit bestuderen we op dit moment met ons team.”
Zone II
De Nina is zó ontworpen en afgebouwd dat het schip geschikt is voor Zone II. De afbouw is verzorgd door Dolderman in Dordrecht. Liquid Control Trading leverde de ladingpompen van DW Pumps. Deze in rvs uitgevoerde centrifugaalpompen hebben een extra lange verticale as met de aandrijving aan dek. Schegro uit Zwijndrecht leverde de complete scheepsuitrusting, van de keuken-
inrichting tot en met de bijboot.
“Deze week worden nog de laatste restpuntjes aan boord uitgevoerd”, zegt Damen tot slot, “en dan gaat de Nina volop aan de slag. Wij zijn erg tevreden over het schip. We wilden kwaliteit en die hebben we beslist gekregen.”